Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Bronisław Komorowski udowadnia jakie muszą być podręczniki

0
Podziel się:

- Muszą wywoływać emocje i być atrakcyjne -przekonywał Bronisław Komorowski podczas debaty.

Bronisław Komorowski udowadnia jakie muszą być podręczniki
(eecpoland.eu)

Muszą być tak tworzone, by były interesujące dla odbiorcy, przekonywały, wywoływały emocje - powiedział prezydent Bronisław Komorowski podczas debaty dotyczącej zmian w sposobie nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych.

Prezydent Komorowski odniósł się do słów Aleksandra Kamińskiego, zmarłego w 1978 r. pedagoga, instruktora harcerskiego, żołnierza AK, uważanego za jednego z ideowych przywódców Szarych Szeregów.

- _ Powiedział rzecz bardzo mądrą, która trafiała zawsze do wyobraźni ludziom, którzy podejmowali trud wychowywania następnych pokoleń harcerskich - pisał, że jak rybak idzie na ryby, to zabiera ze sobą przynętę, która smakuje rybie, a nie rybakowi _ - powiedział Komorowski.

Prezydent wyjaśnił, że chodzi o przekonanie ucznia do tego, żeby chętnie się uczył. Według niego ważny jest atrakcyjny przekaz treści, które powinny zachęcać młodego człowieka do pogłębiania wiedzy _ tak, aby wyrastał na dobrego obywatela, dobrego Polaka, patriotę, człowieka zdolnego do dźwigania odpowiedzialności za siebie i choćby za kawałek ojczyzny _.

Komorowski dodał, że dlatego podręczniki muszą być tak budowane, by były interesujące dla odbiorcy, przekonywały, wywoływały emocje, uruchamiały pokłady wiedzy, które odbiorca już ma, z którymi spotkał się np. w literaturze.

_ - Oczywiście bardzo istotne wydaje się, że tu też trzeba zachować zdrowy rozsądek. Są sprawy i miejsca, które w sposób sprawdzony budują naszą tożsamość, naszą dumę narodową, nasze marzenia, naszą wiedzę o sobie samym _ - mówił prezydent.

O tym, że trzeba zmienić sposób uczenia, tak by z jednej strony był on atrakcyjny dla ucznia, a z drugiej przynosił pożądane efekty, m.in. uczył samodzielnego myślenia, analizowania faktów i wyciągania wniosków - mówiła podczas debaty także minister edukacji Krystyna Szumilas. Jak zaznaczyła, to legło u podstaw wprowadzanych obecnie zmian w systemie edukacji, w tym zmian w sposobie uczenia historii. _ Trzeba zmieniać sposób uczenia, bo ten stary sposób, który do tej pory funkcjonował, dawał efekty, na które nie możemy się godzić _ - powiedziała Szumilas.

Środowe spotkanie to już druga debata dotycząca zmian w nauczaniu historii w szkołach ponadgimnazjalnych, zorganizowana przez prezydenta. Do udziału w niej, tak jak poprzednio, zaproszono minister edukacji, twórców nowej podstawy programowej nauczania, krytyków reformy edukacji, metodyków i nauczycieli. Rozmawiano głównie o tym, jak powinny wyglądać lekcje przedmiotu _ Historia i społeczeństwo _, w ramach których realizowany będzie obowiązkowy wątek tematyczny _ Ojczysty Panteon i ojczyste spory _.

_ - Dzisiejsza dyskusja pokazała, jak interesujący może być przedmiot Historia i społeczeństwo, jak może wpłynąć na sposób uczenia, na wiedzę i umiejętności uczniów _ - oceniła minister. _ Zgadzam się też z głosami, że tak naprawdę to, na jakim poziomie będzie nauczana historia, na jakim poziomie będzie nauczana Historia i społeczeństwo, w tym wątek Ojczysty Panteon i ojczyste spory, zależeć będzie głównie od nauczycieli _ - powiedziała Szumilas.

Zdaniem minister nie oznacza to, że nie trzeba pomagać nauczycielom w tym zadaniu. Jak mówiła, najbliższy rok będzie czasem na to, by wspomóc ich przygotowując szeroką ofertę programów nauczania, podręczników i pomocy dydaktycznych.

- _ Nauczyciel po rozpoznaniu potrzeb uczniów może sam opracować autorski program nauczania, ale musi mieć też możliwość skorzystania z programów ogólnodostępnych _ - zaznaczyła. Zaapelowała m.in. do środowisk akademickich, naukowych i muzealnych, by pomogły nauczycielom.

Prof. Włodzimierz Mędrzecki z Instytutu Historii Polskiej Akademii Nauk zaproponował, by zorganizować coś w rodzaju konkursu pod patronatem prezydenta na materiały dydaktyczne i programy do nauczania wątku _ Ojczysty Panteon i ojczyste spory _. Mędrzecki mówił także, jak ważne jest, by pokazać młodym ludziom, że różne ich dylematy były równie ważne dla wcześniejszych pokoleń. O tym, że wątek _ Ojczysty Panteon i ojczyste spory _ daje nauczycielom ogromne możliwości prowadzenia ciekawych zajęć, mówili również inni uczestnicy debaty.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/146/209554.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/historia;w;szkole;jest;ograniczana;minister;zaprzecza,34,0,1055778.html) *Minister odpowiedziała na głodówkę w kościele * To kolejna reakcja resortu na protest głodowy kilku działaczy opozycji z lat 80., którzy prowadzą go od 19 marca w kościele św. Stanisława Kostki w Krakowie.

Prof. Andrzej Nowak z Uniwersytetu Jagiellońskiego zwrócił uwagę, że problematyka poruszana na lekcjach nie musi ograniczać się tylko do postaci i wydarzeń z zakresu historii politycznej, może też dotyczyć spraw gospodarczych, społecznych, wydarzeń i postaci ze świata nauki i kultury. Mówił także, że podczas zajęć można pokazać uczniom na przykładach historycznych, że spór nie zawsze musi prowadzić do rozłamu, lecz też może być podwaliną do stworzenia czegoś dobrego, konstruktywnego.

Zgodnie z nową podstawą programową, w drugiej i trzeciej klasie szkoły ponadgimnazjalnej uczniowie będą wybierali, których przedmiotów uczyć się będą na poziomie rozszerzonym, a których jako uzupełniających. Ci, którzy zdecydują się uczęszczać np. do klasy przyrodniczej, politechnicznej lub ekonomicznej, będą mieli obowiązkowy przedmiot _ Historia i społeczeństwo _. Na zajęciach z tego przedmiotu nauczyciel będzie musiał zrealizować cztery spośród dziewięciu wątków, np. _ Europa i świat _, _ Wojna i wojskowość _, _ Kobieta, mężczyzna, rodzina _, _ Ojczysty Panteon i ojczyste spory _.

Podczas poprzedniej, kwietniowej debaty u prezydenta padła propozycja ze strony krytyków reformy edukacji, aby blok _ Ojczysty Panteon i ojczyste spory _ był obligatoryjny. Propozycję poparli zarówno prezydent, jak i minister edukacji.

Pod koniec roku szkolnego 2011/2012 Szumilas podpisała rozporządzenie, zgodnie z którym wątek _ Ojczysty Panteon i ojczyste spory _ musi być obowiązkowo uwzględniony w podręczniku do przedmiotu _ Historia i społeczeństwo _. Zapowiedziała wówczas też nowelizację nowej podstawy programowej i zapisanie w niej obligatoryjności realizowania tego wątku. Nowelizację podstawy programowej podpisała w poniedziałek.

Czytaj więcej na ten temat w Money.pl
Jak nauczać historii? Debatują u prezydenta Obowiązkowym wątkiem tematycznym na lekcjach ma być _ Ojczysty Panteon i ojczyste spory _.
Ważna ustawa z podpisem prezydenta Ustawa zakłada zwiększenie anonimowości danych w SIO dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom przez szkoły i poradnie.
Protest w obronie lekcji historii coraz większy Do czterech wzrosła we wtorek liczba uczestników prowadzonej w Tarnowskich Górach głodówki w sprawie nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)