Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Budowa krwi, węglowodory i rzeki Europy na egzaminie gimnazjalnym

0
Podziel się:

Zależności w łańcuchu pokarmowym, budowa krwi, rodzaje mieszanin,
właściwości węglowodorów, budowa obwodów elektrycznych, podział administracyjny Polski, rzeki
Europy - m.in. takie zagadnienia znalazły się w teście z wiedzy przyrodniczej na egzaminie
gimnazjalnym.

Zależności w łańcuchu pokarmowym, budowa krwi, rodzaje mieszanin, właściwości węglowodorów, budowa obwodów elektrycznych, podział administracyjny Polski, rzeki Europy - m.in. takie zagadnienia znalazły się w teście z wiedzy przyrodniczej na egzaminie gimnazjalnym.

Podczas środowego egzaminu gimnazjalnego sprawdzana była wiedza matematyczno-przyrodnicza uczniów III klas gimnazjów. Rozwiązywali oni dwa testy. Pierwszy z nich sprawdzał wiedzę przyrodniczą, czyli z biologii, chemii, fizyki i geografii.

Na teście z wiedzy przyrodniczej gimnazjaliści mieli do rozwiązania 24 zadania. Wszystkie były zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.

W jednym z zadań z chemii - zilustrowanym fragmentem układu okresowego pierwiastków - uczniowie mieli wskazać spośród czterech odpowiedzi tę, w której zestawiono ze sobą pierwiastki mające taką samą liczbę elektronów na ostatniej, zewnętrznej powłoce elektronowej.

W innym zaś zadaniu zamieszczono tabelę przedstawiającą zależność rozpuszczalności w wodzie tlenku węgla (IV) od temperatury. Na jej podstawie, uczniowie mieli podać, które z podanych w zadaniu stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe.

Podobne w formie były m.in. trzy zadania z fizyki. Tam również na podstawie zamieszczonego wykresu, schematu lub rysunku uczniowie mieli podać, które ze stwierdzeń jest fałszywe, a które prawdziwe. Jedno z tych zadań zilustrowano wykresem przedstawiającym zależność prędkości od czasu w ruchu pewnego ciała, inne schematem obwodu elektrycznego.

Z kolei w jednym z zadań z biologii uczniowie, posługując się załączonym schematem, musieli przeanalizować zależności pokarmowe w biocenozie pola kapusty. W innym posługując się zamieszczonym opisem aksolotla meksykańskiego musieli wskazać, do jakiej gromady kręgowców on należy.

Rozwiązując zadania z geografii gimnazjaliści musieli wykazać się m.in. znajomością podziału administracyjnego Polski i odpowiedzieć, które województwa sąsiadują ze Słowacją. W innym zaś zadaniu z czterech podanych cech środowisk przyrodniczych mieli wybrać, tę która jest wspólna dla Danii, Szwecji i Norwegii.

Uczniowie z Gimnazjum nr 5 w Katowicach test z przedmiotów przyrodniczych ocenili jako "raczej trudny" ze względu na sporą - ich zdaniem - liczbę zadań z chemii. "Było chyba z 5-6 zadań z chemii. Zrobiłem je, ale nie mam pojęcia czy dobrze. Jak dla mnie ten test był trochę ciężki" - powiedział Krystian.

"Problem z testem przyrodniczym polegał na tym, że trzeba było znać na pamięć wszystkie wzory z chemii. Zrobiłem każde zadanie, tak jak w przypadku testu z matematyki, bo a nuż się trafi dobra odpowiedź" - zaznaczył inny uczeń katowickiego gimnazjum Kamil.

Według Mateusza z gimnazjum na gdańskim osiedlu Morena w zestawie zadań przyrodniczych najłatwiejsze były pytania z biologii. "Pytania geograficzne związane min. z mapą Polski także nie sprawiły mi trudności. W miarę OK była też fizyka, gdzie były m.in. pytania dotyczące soczewki i wahadła matematycznego. Najtrudniejsza okazała się chemia" - ocenił nastolatek.

Arkusz testu z wiedzy przyrodniczej Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już na swojej stronie internetowej. Test z matematyki ma opublikować jeszcze w środę. (PAP)

dsr/ ktp/ szu/ aks/ mlu/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)