Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Bydgoszcz: Nowa interpretacja "Skąpca" w Teatrze Polskim

0
Podziel się:

Nową interpretację klasycznego dramatu Moliera "Skąpiec" przygotowała w
Teatrze Polskim w Bydgoszczy Ewelina Marciniak. Tekst klasycznego dramatu Moliera stał się punktem
wyjścia do stworzenia całkiem współczesnego przedstawienia.

Nową interpretację klasycznego dramatu Moliera "Skąpiec" przygotowała w Teatrze Polskim w Bydgoszczy Ewelina Marciniak. Tekst klasycznego dramatu Moliera stał się punktem wyjścia do stworzenia całkiem współczesnego przedstawienia.

"To całkowicie nowa odsłona znanej sztuki, gdyż dla autorów tekst Moliera stał się jedynie inspiracją do napisania współczesnej sztuki. Tematem wciąż jest jednak skąpstwo i pieniądze, ale problemy te są przeniesione w czasy współczesnego kapitalizmu" - zaznaczył Paweł Sztarbowski dyrektor programowy Teatru Polskiego w Bydgoszczy.

Jak podkreślają twórcy spektaklu, reżyserka Ewelina Marciniak i dramatopisarz Michał Buszewicz, molierowski "Skąpiec" oprócz niepodważalnych walorów komedii, posiada również bardzo silny potencjał dramatyczny. Oryginalny tekst Moliera, "od nowa napisany" przez Buszewicza na potrzeby bydgoskiej inscenizacji, z oryginałem łączą głównie imiona bohaterów i ich cechy charakteru, nadane 300 lat temu przez francuskiego dramatopisarza.

"Pod wiadomą cechą tytułowego bohatera - Harpagona, oprócz osobistej zachłanności kryje się także szereg produkowanych przez niego zależności, którymi jego dzieci przywiązane są do ojca; innego przywiązania znacznie trudniej będzie nam szukać. Młodzi kochankowie znajdują się już w zupełnie innym porządku logicznym niż prosta ekonomia posiadania i wydawania, w ich świecie wydawanie nie musi się wiązać z posiadaniem jakiegokolwiek kapitału" - przypomniał Michał Buszewicz.

Jak podkreślił dramatopisarz, zadłużenie finansowe, emocjonalne, żarłoczność i seksualność w dramacie wymykają się spod kontroli, są gestem buntu wobec postawy Harpagona.

"We współczesnej wariacji na temat klasycznego tekstu Moliera staramy się wyciągnąć jak najdalej idące wnioski z zapisanych przez autora sytuacji. Zbadać rolę posiadania, tonięcia w długach, pragnienia, transakcji, czy zachłanności w pogłębianiu emocjonalnego chaosu, nie odbierając sobie szansy mierzenia się z gatunkiem komediowym" - zaznaczył Buszewicz.

Prapremiera spektaklu odbyła się podczas jesiennego 7 Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Dialog" we Wrocławiu, a pokaz premierowy zaprezentowano w czwartek, w bydgoskim Teatrze Polskim. Jak zaznaczyła dyrekcja bydgoskiej sceny, ze względu na "duże nasycenie sztuki nagością", przedstawienie przeznaczone jest dla widzów dorosłych.

Ewelina Marciniak reżyserowała już m.in. w krakowskim Starym Teatrze ("Wynajem" na podstawie tekstu Nisa-Momme Stockmana), wałbrzyskim Teatrze im. Szaniawskiego ("Proces berentyzacji"), warszawskim Teatrze Rozmaitości (czytanie tekstu "Zarys historii miłosnej"), Instytucie Teatralnym ("Mocarz" Stanisława Brzozowskiego), Teatrze Polskim w Bielsku-Białej ("Zbrodnia" Michała Buszewicza inspirowana opowiadaniem Witolda Gombrowicza "Zbrodnia z premedytacją") czy gdańskim Teatrze Wybrzeże ("Amatorki" Elfride Jelinek).

Bydgoska publiczność miała okazję zobaczyć "Zbrodnię" podczas ubiegłorocznego Festiwalu Prapremier Bydgoszcz 2012, gdzie Ewelina Marciniak zdobyła nagrodę za reżyserię, a Jaśmina Polak nagrodę aktorską za rolę córki. (PAP)

olz/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)