Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Bydgoszcz: Otwarto nową linię tramwajową do dworca kolejowego

0
Podziel się:

Nową linię tramwajową, łączącą dworzec kolejowy z centrum miasta, otwarto
w czwartek w Bydgoszczy. Warta około 80 mln zł inwestycja została zrealizowana dzięki wsparciu
funduszy unijnych.

Nową linię tramwajową, łączącą dworzec kolejowy z centrum miasta, otwarto w czwartek w Bydgoszczy. Warta około 80 mln zł inwestycja została zrealizowana dzięki wsparciu funduszy unijnych.

"Nowe połączenie tramwajowe do dworca powstało prawie 23 lata po zamknięciu starej linii. To bardzo ważny element układu komunikacyjnego w mieście i - mam nadzieję - początek dużych inwestycji w transport publiczny, jakie planujemy zrealizować w najbliższych latach" - powiedział PAP Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.

1,75-kilometrowy odcinek nowej trasy prowadzi od ulicy Focha, po wybudowanym specjalnie na potrzeby tej inwestycji 70-metrowym wiszącym mostem przez Brdę do nowej pętli niedaleko dworca Bydgoszcz Główna. Oprócz budowy samego torowiska inwestycja obejmowała też przebudowę ulic i chodników, budowę ścieżek rowerowych i instalację nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej.

Most przez Brdę, któremu nadano imię Władysława Jagiełły, jest pierwszą w kraju konstrukcją wantową, zbudowaną wyłącznie dla potrzeb tramwajów. Oprócz torowiska są na nim ścieżki rowerowe i chodniki, ale w razie potrzeby technicznie możliwy jest też przejazd samochodów służb ratowniczych lub autobusów MZK.

Efektowna konstrukcja mostu jest podwieszona na stalowych linach umocowanych do pochyłego pylonu o wysokości 30 m. W nocy budowla jest iluminowana w kilku barwach: żółtej, zielonej, fioletowej, czerwonej i niebieskiej.

Wartość całego przedsięwzięcia to prawie 80 milionów złotych, z czego 34 mln zł to wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

W czwartek i piątek nową trasą kursować będą zabytkowe tramwaje, w tym zaprezentowany po raz pierwszy, odrestaurowany wóz marki Herbrand. Pojazd, według danych MZK, zbudowany został w 1896 roku, a znacznie zmodernizowano i przebudowano go w latach 30. Bydgoszczan woził do lat 60.

Stałe linie na nowej trasie zostaną uruchomione od soboty, a do tego czasu można będzie za darmo jeździć nią zabytkowymi tramwajami. Pierwotnie planowano, że miasto - w ramach inwestycji - zakupi kilka nowych tramwajów od zakładów Pesa SA, ale z przyczyn finansowych zakupy odłożono na przyszłość.

W 2015 roku ma zostać oddana do użytku kolejna inwestycja tramwajowa w Bydgoszczy - szybkie połączenie z największą dzielnicą mieszkaniową - Fordonem, który liczy już ponad 80 tys. mieszkańców. Przetarg na realizację tego zadania zostanie przeprowadzony w najbliższych miesiącach.

"W nowej perspektywie finansowej UE chcielibyśmy uzyskać dofinansowanie na budowę kolejnych połączeń tramwajowych, m.in. wzdłuż ulicy Kujawskiej do ronda Kujawskiego i stamtąd w kierunku dzielnicy Błonie i ronda Grunwaldzkiego, co pozwoliłoby uczynić układ komunikacyjny miasta bardziej uniwersalnym i elastycznym. Ponieważ UE zamierza stawiać na rozwój transportu publicznego, mamy chyba duże szanse na pozyskanie funduszy z tego źródła" - zaznaczył prezydent Bruski.

Pierwsza linia tramwajowa w Bydgoszczy powstała w 1888 roku, łączyła centrum miasta z głównym dworcem kolejowym, a wagony ciągnęły wówczas konie. Tramwaje elektryczne ruszyły osiem lat później. Linia do dworca, wiodąca ul. Dworcową, została zamknięta w 1990 roku, gdy okazało się, że przebiegający pod nią gazociąg wymaga pilnej wymiany. Ostatnie tramwaje przejechały nią siedem lat później, gdy likwidowano warsztaty i zajezdnię znajdujące się obok stacji kolejowej, a tory na ul. Dworcowej zostały zdemontowane. (PAP)

olz/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)