Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

CBOS: 40 proc. Polaków uważa, że dziennikarze dbają o interes społeczny lepiej niż politycy

0
Podziel się:

40 proc. badanych Polaków uważa, że
dziennikarze dbają o interes społeczny lepiej niż politycy.
Większość ankietowanych (57 proc.) jest też przekonana o
rzetelności dziennikarzy - wynika z najnowszego sondażu CBOS.

40 proc. badanych Polaków uważa, że dziennikarze dbają o interes społeczny lepiej niż politycy. Większość ankietowanych (57 proc.) jest też przekonana o rzetelności dziennikarzy - wynika z najnowszego sondażu CBOS.

63 proc. badanych uważa ponadto, że media są przychylne wobec Unii Europejskiej, a 44 proc. sądzi, że mają one pozytywne nastawienie wobec Kościoła katolickiego.

Sondaż wskazuje, że tylko co dwudziesty badany (5 proc.) uważa, że politycy lepiej dbają o interes społeczny niż dziennikarze. Mniej więcej co siódmy ankietowany (15 proc.) jednakowo ocenia dbałość o interes społeczny ze strony obydwu tych grup, natomiast więcej niż co czwarty (28 proc.) zarzuca brak dbałości i jednym, i drugim.

Według CBOS "wydaje się, że w ciągu ostatnich czterech lat trochę poprawiło się postrzeganie środowiska dziennikarskiego". W porównaniu z wcześniejszym tego typu badaniem z 2002 r., wzrosła liczba osób dostrzegających dbałość dziennikarzy o interesy społeczeństwa.

W najnowszym badaniu CBOS zapytał ponadto respondentów, jak oceniają rzetelność polskich dziennikarzy. Ponad połowa ankietowanych (57 proc.) wybrała odpowiedzi wskazujące, że uważają większość dziennikarzy za rzetelnych w pracy. Jedna piąta respondentów zaznaczyła odpowiedź wskazującą, że blisko połowa dziennikarzy wykonuje swój zawód rzetelnie, natomiast 15 proc. uznało, że do uczciwych można zaliczyć mniej niż połowę przedstawicieli tego środowiska.

Większość respondentów (57 proc.) stwierdziło, że darzy dziennikarzy zaufaniem, natomiast co siódmy (14 proc.) zadeklarował nieufność. Około jednej piątej (22 proc.) wybrało odpowiedź pośrednią - mówiącą, że respondent ani nie ufa dziennikarzom, ani nie jest wobec nich nieufny.

Respondenci oceniali też stosunek większości środków masowego przekazu do Kościoła, Unii Europejskiej i wybranych instytucji politycznych. Zdaniem ankietowanych Polaków, większość środków masowego przekazu jest przychylna wobec Unii Europejskiej: blisko dwie trzecie (63 proc.) wyraża przekonanie o ich pozytywnym nastawieniu, a jedna piąta (20 proc.) o neutralnym.

Oceniając stosunek dziennikarzy do Kościoła największa grupa respondentów (44 proc.) uważa, że media są przychylne wobec tej instytucji, przy mniej niż jednej trzeciej (30 proc.) postrzegających ją jako neutralną.

Jeżeli chodzi o sposób przedstawiania głównych postaci życia politycznego, przeważają opinie, że media są bezstronne. Największe grupy badanych uważają, że są one neutralne wobec prezydenta (35 proc.), rządu (36 proc.) i opozycji (38 proc.).

W przypadku prezydenta i rządu grupa badanych dostrzegających niechęć mediów jest jednak nieco większa niż przypisujących im sympatię: jako nieprzychylne wobec prezydenta oceniło media 28 proc. badanych, podczas gdy za przychylne wobec głowy państwa uważa je 22 proc. ankietowanych. Jako nieprzychylne wobec rządu media oceniło 27 proc. badanych, jako przychylne 22 proc.

Jeżeli chodzi o opozycję, to osób zauważających pozytywne i negatywne nastawienie mediów wobec niej jest tyle samo (po 18 proc.).

Identyczne pytanie CBOS zadawał w marcu 2002 roku. Ówczesne opinie dotyczące stosunku mediów do Unii Europejskiej, Kościoła, a także opozycji były zbliżone do uzyskanych w tym roku. Obecnie, zdaniem respondentów, media mają mniej przychylny niż wówczas stosunek do prezydenta i rządu.

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono w dniach 2-5 listopada 2006 roku na liczącej 979 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.(PAP)

js/ itm/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)