Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

CBOS dla MSWiA: zadowolonych z pracy urzędów 41,9 proc.; niezadowolonych - 49,9 proc.

0
Podziel się:

41,9 proc. badanych uważa, że urzędy działają sprawnie; przeciwnego zdania
jest 49,9 proc. Działanie urzędów skarbowych dobrze ocenia 61 proc., źle 22,9 proc.; o urzędach
gmin i dzielnic dobrą opinię ma 55,1 proc., a złą 30,1 proc. - wynika z sondażu CBOS dla MSWiA.

41,9 proc. badanych uważa, że urzędy działają sprawnie; przeciwnego zdania jest 49,9 proc. Działanie urzędów skarbowych dobrze ocenia 61 proc., źle 22,9 proc.; o urzędach gmin i dzielnic dobrą opinię ma 55,1 proc., a złą 30,1 proc. - wynika z sondażu CBOS dla MSWiA.

Łącznie 41,9 proc. badanych (odpowiedzi "zdecydowanie" i "raczej" się zgadzam) jest zdania, że urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo (w poprzednim takim sondażu z 2007 r. tak myślących było 39,4 proc.). Blisko połowa badanych - łącznie 49,9 proc. - nie zgadza się tym stwierdzeniem (w 2007 roku było to 49,3 proc.).

O tym, że urzędy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów przekonanych jest łącznie 48,4 proc. badanych, a łącznie 43 proc. nie podziela tej opinii (w 2007 roku było to odpowiednio: 48,3 proc. i 39,5 proc.).

Stosunkowo wysoko badani ocenili pracę urzędów skarbowych. Łącznie 61 proc. zgadza się z twierdzeniem, że urzędy skarbowe pracują sprawnie, szybko i terminowo (w roku 2007 takie zdanie miało 50,6 proc. badanych). Przeciwnego zdania jest natomiast łącznie 22,9 proc. badanych (w 2007 roku było ich 30 proc.). Łącznie 50,1 proc. badanych uważa, że urzędy skarbowe "są nakierowane" na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawnie obsługują swoich klientów, a łącznie 31,2 proc. badanych uważa inaczej. W 2007 roku pierwszą opinię podzielało 45,2 proc. a drugą 35,3 proc.

O tym, że urzędy gmin i dzielnic działają sprawnie, szybko i terminowo przekonanych jest łącznie 55,1 proc. badanych; niezadowolonych jest łącznie 30,1 proc. badanych. W roku 2007 o tym, że urzędy te działają sprawnie przekonanych było 50,8 proc.; przeciwnego zdania było 32,6 proc.

Według łącznie 58,1 proc. badanych urzędy gminy i dzielnicy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów (w 2007 roku było ich 53,5 proc.). Przeciwnego zdania jest łącznie 27,2 proc. respondentów (w 2007 roku - 30,2 proc.).

W badaniu w 2010 roku oceniano także pracę urzędników w Polsce. łącznie 43,9 proc badanych uważa, że urzędnicy są raczej nakierowani na rozwiązywanie spraw klientów niż na własną wygodę w pracy (przeciwnego zdania jest 42,9 proc.). W 2007 roku było to odpowiednio: 44,3 proc. i 41,9 proc. Urzędnicy pracują rzetelnie, dokładnie i sumiennie wykonują swoje obowiązki w ocenie łącznie 46,1 proc. badanych (w 2007 roku - 45,9 proc.). Nie zgadza się z tą opinią 39,5 proc. respondentów (w 2007 roku - 37,9 proc.).

O tym, że znają się na swojej pracy i są kompetentni przekonanych jest łącznie 65,3 proc. badanych (w 2007 roku - 62,6 proc.) Przeciwnego zdania jest łącznie 20,1 proc. (w 2007 roku 19,4 - proc.). Jako życzliwych dla interesantów ocenia urzędników łącznie 66,9 proc. badanych; przeciwne zdanie ma łącznie 22,2 proc. respondentów (w 2007 roku było to odpowiednio: 57,7 proc. i 27 proc.).

Urzędnicy są przekupni, a wręczenie prezentu lub łapówki przyśpiesza załatwienie spraw - tak twierdzi łącznie 35,8 proc., z tą opinią nie zgadza się łącznie 34,4 proc. W 2007 roku taką opinię podzielało 42,8 proc. respondentów; przeciwnego zdania było 27,2 proc.

W ciągu najbliższych lat praca urzędów w Polsce poprawi się - tak uważa 33,9 proc. badanych (w 2007 roku myślało tak 32,7 proc.) O tym, że praca urzędów nie zmieni się przekonanych jest większość - 40 proc. (w 2007 roku - 33,8 proc.) a że się pogorszy - 7,9 proc. (w 2007 roku - 1,6 proc.). Zdania na ten temat nie ma 18,2 proc. (w 2007 roku 31,9 proc.).

Jako przyczyny poprawy funkcjonowania urzędów w Polsce badani wskazywali m.in. na: wejście nowej, lepiej wykształconej kadry urzędniczej (9 proc.), zmianę struktury urzędów i usprawnienia organizacyjne (5,3 proc.), konkurencję na rynku pracy, która przyczyni się do poprawy pracy urzędów (4,3 proc.), zmianę mentalności urzędnika (3,8 proc.), członkostwo w UE wymuszające poprawę (3,2 proc.), lepiej wyposażone, bardziej nowoczesne i skomputeryzowane urzędy (2,3 proc.).

Natomiast przyczyny pogorszenia lub braku poprawy pracy urzędów w opinii badanych wynikają najczęściej: z siły przyzwyczajenia, inercji i nawyku (16,7 proc.), nie podejmowania żadnych działań, które mogłyby spowodować poprawę (16,2 proc.), złej organizacji pracy (8,3 proc.), braku wymiany kadr (5,1 proc.), biurokracji (3,9 proc.), złego i niejasnego prawa (3,7 proc.).

CBOS przeprowadził badanie w dniach od 30 listopada do 8 grudnia na liczącej 981 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadu bezpośredniego. (PAP)

mzk/ mok/

praca
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)