Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Chińscy konsumenci odzyskują zaufanie do rynku

0
Podziel się:

Indeks zaufania konsumentów w Chinach w pierwszych trzech miesiącach tego roku
wzrósł do 108 punktów, co jest najwyższą wartością od trzeciego kwartału 2010 - podała agencja
Nielsen w najnowszym raporcie z Globalnych Badań Zaufania Konsumentów.

Indeks zaufania konsumentów w Chinach w pierwszych trzech miesiącach tego roku wzrósł do 108 punktów, co jest najwyższą wartością od trzeciego kwartału 2010 - podała agencja Nielsen w najnowszym raporcie z Globalnych Badań Zaufania Konsumentów.

Indeks ten jest wyższy o 15 punktów procentowych od średniej światowej i - jak oświadczył prezes chińskiego oddziału Nielsena, Yan Xiuan - nie należy traktować tego jako raptownego wzrostu. Oznacza to jednak powrót do normalnego trendu, po załamaniu zaufania do rynku konsumenckiego w trudnym dla gospodarki chińskiej roku 2012.

Badanie przeprowadzone było na podstawie bezpośredniej ankiety przeprowadzonej w 58 krajach świata wśród 29 tys. respondentów mających dostęp do internetu, a pytano o plany zakupowe i ewentualną motywację powstrzymywania się od nich.

Poziom zaufania powyżej i poniżej wartości wyjściowej 100 wskazuje na stopień optymizmu lub pesymizmu związanego z zakupami. Indeks zaufania chińskich konsumentów opracowano na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 3500 respondentów.

Zdaniem Yana, w porównaniu z poprzednim kwartałem chińscy konsumenci wyrazili stabilny zamiar robienia zakupów, co jest optymistycznym sygnałem dla krajowej gospodarki. Podstawą tej pozytywnej postawy są pewne perspektywy zatrudnienia i stałe indywidualne dochody.

Z badań Nielsena wynika, że w pierwszym kwartale br. indeks zaufania konsumentów osiągnął najwyższy poziom we wschodniej części Chin (113 punktów), nieco niższy w południowych prowincjach (107), na północy (106), a najniższy na zachodzie (101).

W największych miastach indeks zaufania konsumentów wzrósł o 6 punktów procentowych i wyniósł 109, podczas gdy w średniej wielkości miastach (1-5 mln mieszkańców) wzrósł o 5 punktów do wartości 107.

Najwyższy poziom zaufania konsumentów obserwuje się tradycyjnie na terenach wiejskich, których mieszkańcy postrzegani są jako najbardziej optymistycznie nastawioną do gospodarki część społeczeństwa; wartość indeksu w pierwszym kwartale spadła tam o 2 punkty procentowe, do poziomu 112.

Choć w świetle danych ekonomicznych wyniki gospodarki chińskiej w kwietniu są gorsze od oczekiwanych, Yan uważa, że w drugim kwartale br. zaufanie konsumentów chińskich pozostanie na wysokim poziomie, ponieważ nastąpiła wyraźna poprawa w gospodarce globalnej, a efekty zaczyna przynosić restrukturyzacja rynku krajowego, co powinno przełożyć się na większą konsumpcję.

Według Yana, w kolejnych latach powinien zwiększać się również udział konsumpcji w chińskim PKB do wartości 45 proc. w 2020.

Zgodnie z danymi chińskiego Krajowego Urzędu Statystycznego, całkowity wzrost sprzedaży detalicznej towarów konsumpcyjnych w kwietniu wyniósł 12,8 proc. w ujęciu rok do roku, co stanowi kontynuację wzrostu z pierwszego kwartału br., który osiągnął na koniec marca 12,6 proc.

Produkcja przemysłowa w Chinach w kwietniu wzrosła o 9,3 proc. w ujęciu rdr, więcej niż marcu (8,9 proc.), ale nadal pozostawała poniżej oczekiwań większości banków inwestycyjnych, które graniczną wartość wzrostu oszacowały na 9,4 proc.

Badanie Nielsena wykazało również, że w nadchodzącym roku chińscy konsumenci przygotowują się do wzrostu cen samochodów i na rynku nieruchomości. Około 62 proc. ankietowanych stwierdziło, że w nadchodzącym roku spodziewa się wzrostu cen nieruchomości, a jeszcze podczas badania w czwartym kwartale 2012 takie obawy wyraziło 50 proc. respondentów. Ponad 39 proc. badanych stwierdziło, że w nadchodzącym roku oczekuje wzrostu cen samochodów; w czwartym kwartale 2012 było ich 31 proc.

Wśród badanych o średnim poziomie dochodów, pobierających wynagrodzenie miesięczne w wysokości od 10 tys. do 30 tys. juanów (1615 do 4845 dolarów), 53 procent zadeklarowało chęć zakupu samochodu w cenie w granicach 250 tys. do 500 tys. juanów. Wielu ankietowanych wyraziło chęć oszczędzania pieniędzy w najbliższym czasie na zakup samochodu.

Około 21 proc. chińskich konsumentów stwierdziło, że w najbliższych trzech miesiącach planuje zwiększyć wydatki na jedzenie i napoje, a prawie 15 proc. zadeklarowało chęć zwiększenia wydatków na pozostałe towary.

Yan ostrzega, że chińscy konsumenci są wyraźnie zaniepokojeni jakością i bezpieczeństwem żywności oraz produktów nieżywnościowych; jest to w wielu przypadkach motywacja do zakupu droższych produktów. (PAP)

jwn/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)