Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

CIR: rząd zmienił uchwałę dotyczącą budowy falochronu w Świnoujściu

0
Podziel się:

Rząd zmienił uchwałę dotyczącą budowy falochronu w Świnoujściu, który
powstaje m.in. dla terminalu LNG - podało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu. Chodzi m.in. o
urealnienie kosztów budowy falochronu.

Rząd zmienił uchwałę dotyczącą budowy falochronu w Świnoujściu, który powstaje m.in. dla terminalu LNG - podało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu. Chodzi m.in. o urealnienie kosztów budowy falochronu.

Jak podało CIR, "nowelizacja uchwały wynika z wprowadzonych zmian dotyczących aktualizacji wartości i realizacji programu wieloletniego na lata 2008-2013". Chodzi przede wszystkim o dostosowanie środków finansowych do realnego przebiegu procesu budowlanego zgodnego z planem finansowym wykonawcy oraz o urealnienie kosztów budowy falochronu, w tym m.in. o prace polegające na oczyszczeniu terenu budowy z materiałów niebezpiecznych oraz te związane z wydobywaniem obiektów zabytkowych. Przewiduje się, że do końca 2012 r. ukończone zostaną podstawowe roboty budowlane, a uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nastąpi do końca 2013 r.

Koszt budowy falochronu wyniesie 1 mld 16 mln 754 tys. zł.

Według CIR zbudowanie falochronu osłonowego w Świnoujściu pozwoli obsługiwać większe jednostki pływające, w tym gazowce LNG. Dodano, że inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe portu, a zbudowanie terminalu dla odbioru skroplonego gazu ziemnego wpłynie na poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju.

CIR przypomniał, że port w Świnoujściu jest pełnomorskim portem u wejścia na wody Morza Bałtyckiego od strony cieśnin duńskich. "Port ten - przez Odrę - ma zapewnione połączenie z systemem dróg rzecznych całej Europy Zachodniej. Budowa falochronu daje szansę na rozwój portu zewnętrznego" - podano w komunikacie.

Z informacji CIR wynika, że falochron osłonowy portu będzie miał długość ok. 3 tys. metrów i - wraz z istniejącym falochronem wschodnim, do którego dobudowana zostanie 250-metrowa ostroga zabezpieczająca przed falowaniem - utworzy półotwarty akwen. Port będzie obsługiwał statki o długości do 315 m, w tym gazowce LNG o zanurzeniu do 12,5 m oraz inne statki o zanurzeniu 13,5 m.

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu rozpoczęła się w marcu br. Odpowiada za nią czterech inwestorów: Gaz-System, należąca do niego spółka Polskie LNG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie. Te dwie ostatnie instytucje odpowiadają za przygotowanie infrastruktury portowej na przyjęcie dużych tankowców o pojemności sięgającej 216 tys. m sześc. Budowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowisko będzie w stanie obsłużyć statki o pojemności ładunkowej od 50 tys. do 216 tys. m sześc. W sąsiedztwie inwestycji na linii brzegowej powstaje infrastruktura przesyłowa. Część lądowa terminalu to dwa zbiorniki na gaz skroplony o pojemności 160 tys. m sześc., połączone z siecią umożliwiającą transport surowca w głąb kraju.

Przyłączenie terminalu LNG do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r. Oddanie do eksploatacji obiektu ma nastąpić do 30 czerwca 2014 r. Terminal pozwoli na odbiór w pierwszym etapie ok. 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, czyli ok. 35 proc. aktualnego krajowego zużycia tego surowca (ok. 14 mld m sześc.). W miarę wzrostu zapotrzebowania możliwe będzie zwiększenie zdolności odbiorczej terminalu do 7,5 mld m sześc.

Obiekt w Świnoujściu będzie pierwszym umożliwiającym odbiór gazu skroplonego w rejonie Morza Bałtyckiego. Jego włączenie w sieć przesyłową, w ramach korytarza Północ-Południe, umożliwi zwiększenie dywersyfikacji źródeł pozyskania gazu nie tylko przez Polskę, ale także Czechy, Węgry i Słowację.

Polskie LNG jest spółką celową należącą do Gaz-Systemu, strategicznej spółki państwowej odpowiedzialnej za przesył gazu ziemnego na terenie Polski. Firma zarządza majątkiem o wartości ok. 5 mld zł, na który składają się głównie elementy systemu przesyłowego, m.in. ponad 9,7 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia, 14 tłoczni, 56 węzłów oraz 970 punktów wyjścia. Spółka zatrudnia ponad 2 tys. osób. (PAP)

luo/ amac/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)