Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Debata: cyfryzacja i konkurencyjność wyzwaniami mediów publicznych

0
Podziel się:

Wdrożenie technologii cyfrowej w nadawaniu
programów, utrzymanie konkurencyjnej pozycji na rynku i skuteczne
finansowanie, to główne wyzwania stojące przed mediami publicznymi
w Polsce - podkreślali uczestnicy debaty pt. "O przyszłości mediów
publicznych".

Wdrożenie technologii cyfrowej w nadawaniu programów, utrzymanie konkurencyjnej pozycji na rynku i skuteczne finansowanie, to główne wyzwania stojące przed mediami publicznymi w Polsce - podkreślali uczestnicy debaty pt. "O przyszłości mediów publicznych".

W poniedziałkowej dyskusji w siedzibie PEN Clubu uczestniczyli m.in. dziennikarze oraz znawcy rynku mediów.

Zdaniem b. wiceprezesa Polskiego Radia i b. członka KRRiT Stanisława Jędrzejewskiego, główne problemy z jakimi borykają się media publiczne to "kryzys tożsamości", nieefektywne zarządzanie oraz "ogromne opóźnienia technologiczne". "Problemem mediów w Polsce nie są media publiczne, tym problemem jest wprowadzenie naziemnej telewizji cyfrowej i wykorzystanie nowych technologii" - powiedział Jędrzejewski.

Według niego, pozycja wydawców publicznych "jest osłabiona", a "istnienie mediów wymaga zachowania równowagi między polityką a rynkiem". Tymczasem wpływy z opłat abonamentowych, które gwarantują niezależność finansową mediów publicznych, od kilku lat są coraz mniejsze. System abonamentowy "jest złamany" - ocenił Jędrzejewski.

Wicedyrektor TVP Kultura Agnieszka Celeda przypomniała o planach zwolnienia emerytów i rencistów z opłat abonamentowych. Powołując się na doświadczenia brytyjskiej telewizji BBC, która także jest finansowana z abonamentu, Celeda podkreśliła, że jego ściągalność jest bardzo kosztowna.

Jej zdaniem bardzo ważne jest "utrzymanie głównych anten" publicznego radia i telewizji. Jak dodała, współistnienie mediów publicznych i prywatnych jest gwarantem ich jakości. Celeda podkreśliła, że jeżeli radio i telewizja publiczna chcą się utrzymać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, to muszą lepiej wynagradzać pracowników.

Według b. prezesa TVP Jana Dworaka, najważniejszym zadaniem na jakim powinny skupić się media publiczne, jest wdrożenie technologii cyfrowych w nadawaniu. Jak dodał, pozwoli to na zwiększenie liczby wolnych częstotliwości nawet trzy- czterokrotnie. "Należy przyspieszyć cyfryzację - to pozwoli na nadrobienie opóźnień" - ocenił Dworak.

B. prezes TVP jest także zwolennikiem abonamentu, który - jak dodał - "wydaje się na razie niezastąpiony". Zdaniem Dworaka, duży wpływ na media publiczne ma "otoczenie polityczne", które "często zakłóca ich funkcjonowanie". (PAP)

gdy/ pz/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)