Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Do 23 stycznia konsultacje ws. rozporządzenia o fotoradarach

0
Podziel się:

#
Dochodzi informacja o wynikajacych z rozporządzenia kosztach dla ITD i samorządów
#

# Dochodzi informacja o wynikajacych z rozporządzenia kosztach dla ITD i samorządów #

16.01. Warszawa (PAP) - Do 23 stycznia resort transportu czeka na uwagi do rozporządzenia o fotoradarach. W ocenie ministerstwa nowe przepisy powinny wyeliminować takie lokalizacje urządzeń, w których ich użytkowanie "ma znamiona wyłącznie komercyjnego wykorzystania".

Nowe propozycje rozporządzenia "w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące" ma zastąpić obecne przepisy wydane w połowie czerwca 2011 r. Projekt, którego konsultacje społeczne rozpoczęły się we wtorek można znaleźć na stronie internetowej MT (bip.transport.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_transport_drogowy/p rojrozpwslokalizacjiurzadzenia_rejestrujace) oraz na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Projekt zakłada weryfikowanie lokalizacji stacjonarnych fotoradarów zainstalowanych przed wejściem w życie poprzedniego rozporządzenia oraz obudów na fotoradary. Zgodnie z projektem ocena lokalizacji stacjonarnych fotoradarów umieszczonych w pasie drogi ma dotyczyć również tych fotoradarów, które nie są użytkowane przez Inspekcję Transportu Drogowego.

Co 40 miesięcy, na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, będzie weryfikowana zasadność lokalizacji stacjonarnych fotoradarów - zapisał w projekcie resort transportu. Wniosek o potwierdzenie zasadności lokalizacji fotoradaru będzie opiniowany przez komendanta wojewódzkiego policji.

W ocenie ministerstwa nowe przepisy pozwolą efektywniej wykorzystać stacjonarne urządzenia rejestrujące. "Powinny wyeliminować lokalizacje urządzeń rejestrujących, w których ich użytkowanie ma znamiona wyłącznie komercyjnego wykorzystania" - uważa resort.

Wnioski o potwierdzenie zasadności lokalizacji takich fotoradarów będzie trzeba złożyć do końca marca w ITD. Rozporządzenie ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia.

Według autorów projektu koszt usunięcia stacjonarnego fotoradaru to ok. 5 tys. zł, a 10 tys. zł, gdy miał on fundament i był podłączony do sieci energetycznej. Koszt ponownej instalacji to ok. 10 tys. zł lub ok. 25 tys. zł przy urządzeniu z fundamentem i podłączeniem do prądu.

Do kosztów trzeba doliczyć ok. tysiąc zł za projekt czasowej organizacji ruchu podczas prac przy likwidacji lub ponownym montażu i kolejny tysiąc zł za projekt stałej organizacji ruchu po usunięciu albo instalacji oraz koszt znaku drogowego informującego o kontroli.

Od tysiąca do dwóch tysięcy złotych - jak szacuje resort - będzie kosztowała analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w każdej z lokalizacji działających fotoradarów. Ponieważ rozporządzenie ma wprowadzić obowiązek sporządzania takiej analizy co 40 miesięcy, koszt przy obecnych ok. 350 stacjonarnych fotoradarach zarządzanych przez ITD wyniesie od 350 tys. do 700 tys. zł.

W razie negatywnej analizy lokalizacji w maksymalnym przypadku koszt usunięcia wszystkich obecnych fotoradarów ITD wyniósłby od 6 do 13 mln zł - wylicza resort w uzasadnieniu.

Rozporządzenie spowoduje też koszty dla samorządów, które jak podało ministerstwo, posiadają ok. 200 stacjonarnych fotoradarów. Dla samorządów koszt prowadzonej co 40 miesięcy analizy wyniesie w sumie od 200 do 400 tys. zł. Gdyby po analizie trzeba było zlikwidować wszystkie samorządowe fotoradary, kosztowałoby to od 3,4 mln do maksymalnie 7,4 mln zł.

Projekt rozporządzenia to element zapowiadanych przez resorty transportu i spraw wewnętrznych Narodowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Zakłada on m.in. większe przestrzeganie ograniczeń prędkości na drogach, weryfikację lokalizacji fotoradarów, ograniczeń prędkości i zasadności ustawienia znaków drogowych.

Rząd podaje, że nadmierna prędkość jest przyczyną 43 proc. wypadków drogowych. Projekt Programu zakłada m.in. takie rozwiązania jak: odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym czy obowiązek bezwzględnego zatrzymania pojazdu w chwili, gdy do przejścia zbliża się pieszy.

W 2013 r. ma się pojawić 160 nowych fotoradarów Inspekcji Transportu Drogowego, 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości oraz 20 urządzeń, które zarejestrują niedostosowanie kierowców do sygnalizacji świetlnej. Obecnie Inspekcja dysponuje już 315 fotoradarami stacjonarnymi i 29 samochodami z wideorejestratorami.

Policja w 2013 r. ma być wzmocniona o dodatkowych funkcjonariuszy pełniących służbę na drogach, m.in. w ramach reorganizacji struktur. Policjanci mają też dostać 87 nowych nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami. Obecnie w służbie ruchu drogowego pracuje 5,8 tys. policjantów, którzy mają w dyspozycji 390 samochodów z wideorejestratorami i 1,9 tys. mierników prędkości, w tym 543 laserowych. (PAP)

ago/ bos/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)