Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Dwie trzecie projektów NATO w Polsce - ukończone

0
Podziel się:

Ukończono dwie trzecie projektów realizowanych w Polsce w ramach NSIP -
Programu Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa - poinformowali w środę przedstawiciele wojska
sejmową komisję obrony. Polska należy do największych beneficjentów NSIP.

Ukończono dwie trzecie projektów realizowanych w Polsce w ramach NSIP - Programu Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa - poinformowali w środę przedstawiciele wojska sejmową komisję obrony. Polska należy do największych beneficjentów NSIP.

NSIP (NATO Security Investment Programme) został zapoczątkowany w 1951 roku, pod obecną nazwą i w dzisiejszej formule funkcjonuje od 1994 roku. Inwestycje są finansowane ze składek państw członkowskich.

Projekty NSIP w Polsce obejmują 131 zadań pogrupowanych w siedem pakietów, m.in. infrastruktura w nowoprzyjętych państwach członkowskich, integracja systemu dowodzenia obrony powietrznej, ujednolicenie systemów łączności czy budowa radarów dalekiego zasięgu.

Do końca ubiegłego roku zakończono realizację 86 zadań - 66 proc. projektów. 35 przedsięwzięć znajduje się w fazie realizacji, 10 jest w przygotowaniu. W strukturach NATO trwają też prace nad przygotowaniem nowego pakietu inwestycji związanego z ulokowaniem w Bydgoszczy batalionu łączności Sojuszu.

Zrealizowane przedsięwzięcia obejmują m.in. modernizację infrastruktury lotniskowej i morskiej - lotnisk w Poznaniu-Krzesinach, Łasku, Powidzu, Malborku, Świdwinie i Mirosławcu oraz Portu Wojennego w Gdyni. Do zadań zrealizowanych w całości już na początku polskiego członkostwa w NATO należy zapewnienie łączności z Kwaterą Główną i dowództwami strategicznymi sojuszu.

Trwają prace m.in. w porcie świnoujskim oraz przy rozbudowie baz paliwowych na lotniskach wojskowych. Na półmetku jest pakiet inwestycji związanych z radarami dalekiego zasięgu typu Backbone. W fazie przygotowań jest wart 197 mln zł projekt budowy w Polsce stanowiska dowodzenia obroną powietrzną.

Projekty NSIP są finansowane ze składek członków NATO. W latach 1999-2002 - w pierwszym okresie po wstąpieniu do NATO - wysokość składki wnoszonej przez Polskę przewyższała wartość środków ze wspólnej kasy NATO wydanych u nas. Od 2003 proporcja ta się odwróciła.

W ubiegłym roku Polska wpłaciła do budżetu NSIP 85 mln zł, otrzymała 170 mln zł; rok wcześniej składka wyniosła 42 mln, otrzymane środki to 210 mln zł. Łącznie Polska wpłaciła dotychczas 595 mln zł, a uzyskała 1,157 mld zł - bilans wyniósł plus 562 mln zł.

Szef Sztabu Generalnego gen. broni Mieczysław Cieniuch przedstawił mechanizm wyłaniania pakietów inwestycyjnych do realizacji. Na początku powstają plany operacyjne sojuszu dotyczące działań w razie konieczności obrony terytorium państw członkowskich, następnie określa się potrzeby wynikające z tych planów, wreszcie planuje się inwestycje. Na tym etapie prowadzone są negocjacje z państwem, na którego terenie inwestycja ma powstać, w sprawie udziału w kosztach.

Szef SGWP zaznaczył, że "wśród nowych członków Polska jest na pewno największym beneficjentem", co wynika z położenia geograficznego i związanych z nim potrzeb sojuszu oraz z wielkości kraju. Dodał, że w krajach będących w sojuszu od dziesięcioleci inwestycje dotyczą często utrzymania i modernizacji już zbudowanej infrastruktury, z reguły nie lokuje się tam nowych obiektów, także ze względu na przesuniecie granic sojuszu.

Dyrektor departamentu infrastruktury MON płk Andrzej Petrulewicz zwrócił uwagę, że z rocznego budżetu NSIP - 640 mln euro - jedna trzecia przypada na Niemcy, Turcję i Polskę, która w ubiegłym roku otrzymała 11 proc. z tego źródła.

Gen. Cieniuch zaznaczył, że budżet NATO - mimo kłopotów poszczególnych państw z finansami - nie maleje, lecz systematycznie rośnie, ponieważ sojusz "dość skutecznie egzekwuje składkę". Dodał, że na inwestycje w Europie pieniędzy jest rzeczywiście nieco mniej, ponieważ część środków pochłania operacja ISAF w Afganistanie - np. rozbudowa baz i środki łączności.

Na pytanie posłów o problemy przy realizacji projektów NSIP, Cieniuch odpowiedział: "Wszystkie przetargi miały charakter międzynarodowy, musiały uwzględniać prawo unijne. Ponieważ w przetargach startowały firmy z dużym doświadczeniem, które często realizowały podobne projekty w innych państwach, było dużo protestów i odwołań, także przed trybunałami międzynarodowymi" - powiedział. Przyznał, że opóźniła się budowa stacji radarowej w Zamościu, przyczyną były trudności techniczne po stronie wykonawcy.

Zaznaczył też, że nie było problemów z finansowaniem inwestycji - na zaakceptowany przez NATO pakiet inwestycyjny środki są przekazywane bez opóźnień.(PAP)

brw/ abr/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)