Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

"Dzień Pasażera" na warszawskim lotnisku

0
Podziel się:

#
dochodzi wypowiedź komisarza UE ds. transportu i dane KE
#

# dochodzi wypowiedź komisarza UE ds. transportu i dane KE #

07.07. Bruksela (PAP) - Co robić, kiedy linia lotnicza zagubi lub zniszczy bagaż, odwoła czy opóźni lot - tego mogą się dowiedzieć pasażerowie odlatujący w czwartek z warszawskiego lotniska Chopina. Akcja informacyjna jest częścią ogólnoeuropejskiego przedsięwzięcia "Dzień Pasażera".

Na lotniskach w 23 krajach Europy pojawiły się stoiska informacyjne, eksperci z Europejskich Centrów Konsumenckich udzielają porad prawnych oraz wręczają ulotki edukacyjne. W Polsce akcja przeprowadzana jest na lotniskach w Warszawie i Krakowie.

Jak powiedział PAP rzecznik warszawskiego portu Przemysław Przybylski, na stołecznym lotnisku w hali odlotów pracownicy polskiego oddziału ECK rozdają pasażerom plakaty i ulotki informacyjne oraz odpowiadają na ich pytania.

"Każda osoba kupująca bilet na samolot zawiera z linią lotniczą umowę cywilno-prawną. Przewoźnik zobowiązuje się w niej do wykonania usługi według określonych standardów, a pasażer ma prawo do ich egzekwowania. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek problemy albo standardy nie zostaną wypełnione, pasażer ma prawo domagać się od przewoźnika określonych świadczeń" - powiedział Przybylski. Wyjaśnił, że przykłady takich problemów to opóźnienie lub odwołanie lotu oraz utrata lub uszkodzenie bagażu.

Przepisy Unii Europejskiej gwarantują również równe traktowanie osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

"Unijne normy chroniące pasażerów są określane we wszystkich rodzajach transportu: są już wdrożone w lotnictwie, na kolei, a wkrótce będą stosowane także w transporcie wodnym i w ruchu drogowym. (...) Dzisiejsza inicjatywa jest związana z uruchomioną rok temu w Zaventem (Belgia) kampanią informacyjną o prawach pasażera i już widać, że wzrasta świadomość na ten temat wśród mieszkańców UE" - powiedział w czwartek w Brukseli komisarz UE ds. transportu Siim Kallas.

"Dzień Pasażera" stanowi wspólną inicjatywę Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, obecnych we wszystkich krajach UE, Norwegii oraz Islandii. Do zadań sieci należy m.in. informowanie pasażerów o przysługujących im prawach oraz pomoc konsumentom w polubownym dochodzeniu roszczeń w razie zagubienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze.

Jak podała w czwartek KE, w ubiegłym roku sieć ta pomogła bezpłatnie w 71 tys. konsumenckich skargach, wartych w sumie 14 mln euro.

W ramach trwającej kampanii uruchomiono też stronę internetową http://ec.europa.eu/passenger-rights, na której pasażerowie mogą znaleźć informacje na temat wszystkich przysługujących im praw. Informacje na temat praw pasażerów dostępne są również na stronie internetowej Lotniska Chopina: http://www.lotnisko-chopina.pl/pl/pasazer/planowanie-podrozy/serwis-sms-owy. (PAP)

aop/ jzi/ je/ mag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)