Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju poinformował we wtorek, że przeznaczy 150 mln dol. na pokrycie kosztów budowy tunelu pod cieśniną Bosfor (Eurasia Tunnel), który ma odblokować ruch uliczny w Stambule liczącym 13 mln mieszkańców.
Tunel długości 5,4 km (wraz z drogami dojazdowymi 14,6 km) będzie wybudowany na głębokości 25 metrów poniżej poziomu morza. Tunel odciąży użytkowane obecnie dwa mosty i uzupełni będący w budowie tunel kolejowy.
Wkład finansowy EBOiR-u, wraz z 350 mln USD udostępnionymi przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), oznacza skompletowanie pakietu finansowania inwestycji.
Inwestycja realizowana nakładem 1,4 mld USD, w ramach partnerstwa sektorów publicznego i prywatnego, po jej oddaniu do użytku w 2017 r., połączy europejską oraz azjatycką część Turcji. Będzie też elementem sieci dróg europejskich, tureckich i azjatyckich.
Oprócz EBOiR-u i EBI, w projekt zainwestowały w formie pożyczek i gwarancji kredytowych koreańskie banki Eximbank oraz K-Sure, japońskie SMBC i Mizuho oraz brytyjski Standard Chartered. Transakcje zabezpieczył m. in. Deutsche Bank.
Realizatorem projektu, a zarazem posiadaczem koncesji na obsługę tunelu przyznanej przez turecki rząd, jest firma ATAS założona przez turecko-koreańskie konsorcjum wyłonione przez turecki rząd w międzynarodowym konkursie. (PAP)
asw/ jm/