Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Eksperci: budowa kolei dużych prędkości to projekt cywilizacyjny

0
Podziel się:

Wybudowanie w Polsce linii kolei dużych prędkości jest projektem
cywilizacyjnym, niezbędnym z punktu widzenia komunikacji w Europie - uważają przedstawiciele
międzynarodowych organizacji kolejowych, którzy spotkali się w środę w Warszawie.

Wybudowanie w Polsce linii kolei dużych prędkości jest projektem cywilizacyjnym, niezbędnym z punktu widzenia komunikacji w Europie - uważają przedstawiciele międzynarodowych organizacji kolejowych, którzy spotkali się w środę w Warszawie.

Jak zwrócił uwagę Libor Lochman ze Wspólnoty Kolei Europejskich (CER), podczas spotkania towarzyszącego seminarium "Koleje dużych prędkości - szansą dla Polski i Europy Centralnej", Komisja Europejska uwzględniła projekt budowy linii szybkiej kolei w programie rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. "Celem kolei dużej prędkości jest łączenie Europy" - zaznaczył.

Planowana linia dużej prędkości o długości ok. 450 km, tzw. linia Y, ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później rozdzielić się na dwie odnogi - do Poznania i Wrocławia. Pociągi będą mogły po niej jechać do 350 km/godz. Lochman pytany, czy ma sens budowa linii, która nie będzie połączona z europejską siecią zwrócił uwagę, że planowane jest przedłużenie linii do Berlina i Pragi, a tzw. linia Y to dopiero zalążek polskiej sieci.

Kolejarze szacują, że polska linia powinna być gotowa ok. 2020 r., a jej budowa ma kosztować ok. 20 mld zł. Zdaniem uczestników seminarium, koszt budowy będzie w pełni zrekompensowany przez korzyści wynikające z jej eksploatacji.

Michel Leboeuf z Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) zauważył, że możliwość szybszego przemieszczanie się między miastami jest dodatkowym impulsem dla rozwoju gospodarczego i społecznego. Powoływał się przy tym na przykład Francji.

Na początku października PKP PLK opublikowała warianty przebiegu linii szybkiej kolei, w tym ten, który rekomenduje jako najlepszy. Trasa ma się rozpocząć w okolicach stacji Warszawa Zachodnia, przejść w stronę Ożarowa Mazowieckiego, następnie oddalić się od autostrady A2 i przebiec na północ od Skierniewic. W okolicach Strykowa linia skręci na południowy zachód i skieruje się w stronę Łodzi. Na wysokości stacji Łódź Widzew wjedzie do tunelu prowadzącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna.

Na terenie Łodzi linia przebiegnie tunelem i wyjdzie na powierzchnię za stacją Łódź Kaliska i skieruje się w stronę Sieradza. Za Sieradzem i za miejscowością Nowe Skalmierzyce linia rozgałęzi się i przebiegnie w kierunku Poznania w okolicach Pleszewa, Jarocina, Środy Wielkopolskiej i od południowego wschodu wejdzie do miasta. Natomiast odcinek linii do Wrocławia przebiegnie od rozwidlenia za Nowymi Skalmierzycami w kierunku Ostrzeszowa i dalej w rejonach Oleśnicy, Laskowic, Świętej Katarzyny od południa trafiając do Wrocławia.

Warianty przebiegu zostały przedstawione zespołowi międzyresortowemu, w którym zasiadają przedstawiciele resortów infrastruktury, rozwoju regionalnego, finansów i środowiska, a także przedstawiciele władz województw, przez które przechodzić będzie linia. Jak poinformował we wtorek PAP wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, zespół zapoznał się propozycjami, ale decyzję, który wariant wybrać podejmie rząd.

Seminarium "Koleje dużych prędkości - szansą dla Polski i Europy Centralnej" podsumowuje trzydniowe spotkania przedstawicieli firm kolejowych, naukowców i polityków, podczas których dyskutowano o rozwoju sieci kolei dużych prędkości w Europie, przewozach i technologiach. (PAP)

her/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)