Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Eksperci: uczniowie muszą nauczyć się wykorzystywać wiedzę teoretyczną

0
Podziel się:

Wiedza zdobywana przez uczniów musi być przez nich wykorzystywana w życiu
codziennym i w tym kierunku podąża europejska edukacja - zgodzili się eksperci podczas
międzynarodowej konferencji w Warszawie dotyczącej poprawy kompetencji młodych Europejczyków.

Wiedza zdobywana przez uczniów musi być przez nich wykorzystywana w życiu codziennym i w tym kierunku podąża europejska edukacja - zgodzili się eksperci podczas międzynarodowej konferencji w Warszawie dotyczącej poprawy kompetencji młodych Europejczyków.

Konferencja "Skuteczność polityk na rzecz poprawy kompetencji młodzieży w Europie", która potrwa do 18 listopada, jest jednym z wydarzeń związanych z polskim przewodnictwem w Radzie Unii Europejskiej. To spotkanie przedstawicieli resortów edukacji państw UE, naukowców i szkolnych praktyków, którego celem ma być m.in. wypracowanie dla rządów krajów unijnych rekomendacji mających poprawić jakość edukacji.

"Dla pomyślnej przyszłości Europy istotne jest wykorzystanie potencjału młodych ludzi" - powiedziała otwierając konferencję wiceminister edukacji Lilla Jaroń. Podkreśliła jednocześnie, że jednym z najpoważniejszych problemów krajów europejskich jest zbyt duża liczba młodych ludzi, którzy pozostają bez pracy. "Poziom bezrobocia u osób poniżej 25. roku życia osiągnął w połowie bieżącego roku ponad 21-procentowy wskaźnik" - mówiła Jaroń, dodając, że tylko wysokiej jakości edukacja pozwoli młodym ludziom zdobyć satysfakcjonującą pracę.

Podczas konferencji eksperci odnieśli się do raportów Eurydice (Sieć Informacji o Edukacji w Europie), która analizuje europejskie systemy edukacji i opracowuje w tej dziedzinie zalecenia dla polityków. Raporty dotyczą nauczania matematyki i przedmiotów przyrodniczych; wnioski z nich płynące wskazują, że poza zdobywaniem wiedzy teoretycznej przez uczniów równie istotne jest zdobywanie przez nich umiejętności jej wykorzystywania w życiu codziennym.

"W Europie obecnie dominuje pogląd, że nauczanie powinno być zorientowane na tzw. outcoming effetcs, co oznacza efekty uczenia się. To oznacza, że nie jest ważny proces nauczania, jego miejsce i czas trwania, ale ważne jest to, co konkretnie uczniowie potrafią zrobić ze zdobytą wiedzą, czyli jak ją wykorzystać w praktyce" - powiedziała koordynatorka polskiego biura Eurydice, Anna Smoczyńska. Podkreśliła, że wnioski z raportów to efekt analizy systemów edukacji we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a także Norwegii, Islandii, Liechtensteinu i Turcji.

W raporcie o edukacji matematycznej zauważono, że w ostatnich latach większość krajów europejskich zmodernizowała programy nauczania matematyki, w których położono na rozwój umiejętności, a nie na treści teoretyczne. W Polsce tego rodzaju zmianę wprowadziła w 2009 r. tzw. nowa podstawa programowa. Wyzwaniem jednak - w ocenie ekspertów - pozostaje zapewnienie niezbędnego wsparcia i możliwości doskonalenia zawodowego nauczycielom matematyki.

Z kolei z raportu o nauczaniu przedmiotów przyrodniczych wynika, że większość krajów nie ma w tym zakresie spójnej, centralnej polityki. W raporcie podano, że brakuje wsparcia dla uczniów najzdolniejszych, a także dla dziewcząt zainteresowanych karierą zawodową, w której wiedza przyrodnicza jest szczególnie istotna. W dokumencie podkreślono także użyteczność wprowadzenia powiązań w nauczaniu przedmiotów takich jak biologia, chemia i fizyka.

W warszawskiej konferencji bierze udział ok. 200 specjalistów z Polski i zagranicy. Wśród nich - poza MEN i reprezentantami resortów edukacji krajów UE - są m.in. przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Banku Światowego, a także badacze zajmujący się oceną jakości edukacji. Konferencję zorganizowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, Komisja Europejska oraz Instytut Badań Edukacyjnych.

Podczas spotkania, na którym przewidziano kilka paneli dyskusyjnych, eksperci będą omawiać kwestie dotyczące m.in. wyrównywania szans edukacyjnych, zwiększania liczby uczniów, którzy osiągają najlepsze wyniki szkolne, ułatwiania im zdobycia satysfakcjonującej pracy, a także wykorzystywania nowych technologii w rozwijaniu i ocenianiu umiejętności uczniów. Tematy planowanych referatów to m.in. "Rola umiejętności kognitywnych w międzynarodowym wzroście i rozwoju gospodarczym", "Ocenianie i rozwijanie umiejętności XXI wieku", "Rola badań edukacyjnych i podejścia opartego na efektach uczenia się w Unii Europejskiej".

Uczestnicy konferencji będą także omawiać międzynarodowe badania edukacyjne m.in. badanie PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów), dotyczące 15-latków i powtarzane co trzy lata. Wnioski płynące z badań dotyczących edukacji wskazują na potrzebę rozwijania u uczniów m.in. umiejętności krytycznej oceny informacji, budowania argumentacji i rozumowania naukowego. Podkreślają też ideę uczenia się ustawicznego, po to, by młodzi ludzie mieli szansę na sukces w ciągu całego swojego zawodowego życia.(PAP)

nno/ hes/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)