Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Eksperci: uczniowie nie czytają poleceń do zadań

0
Podziel się:

Uczniowie nie czytają uważnie poleceń do zadań - zwracają uwagę eksperci
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Apelują do nauczycieli by uczulili uczniów na to jak jest to
ważne oraz, że wpływa to na wyniki uzyskiwane przez nich na egzaminach.

Uczniowie nie czytają uważnie poleceń do zadań - zwracają uwagę eksperci Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Apelują do nauczycieli by uczulili uczniów na to jak jest to ważne oraz, że wpływa to na wyniki uzyskiwane przez nich na egzaminach.

Eksperci mówili o tym w piątek na konferencji dla nauczycieli, poświęconej nauczaniu języków obcych, w tym egzaminowi gimnazjalnemu, zorganizowanej w Warszawie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.

Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową nauczania, i będzie w kwietniu zdawać egzamin w nowej formule. Zmiany dotyczyć będą m.in. egzaminu z języka obcego. Test po raz pierwszy będzie miał dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony.

Jak przypomniano podczas konferencji w arkuszach egzaminu z języka obcego na poziomie podstawowym uczniowie nadal będą mieli do rozwiązania test składający się z zadań zamkniętych. Rozwiązując takie zadania uczniowie muszą wybrać prawidłowe odpowiedzi spośród podanych w teście.

Z kolei na poziomie rozszerzonym obok zadań zamkniętych uczniowie będą mieli do rozwiązania także zadania otwarte, czyli takie, w których muszą sami napisać odpowiedzi, oraz napisać krótki tekst własny.

"Chciałbym, by zwrócili państwo uwagę gimnazjalistom, żeby rozwiązując zadania bardzo dokładnie czytali polecenia i stosowali się do nich" - zaapelował do nauczycieli Marcin Smolik z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej omawiając przykładowe zadania z poziomu rozszerzonego rozwiązane przez gimnazjalistów na ubiegłorocznym próbnym egzaminie.

Smolik zwrócił uwagę m.in. na zadanie, w którym uczniowie mieli uzupełnić zdania używając podanych w arkuszu wyrazów. "Uczniowie przepisywali je mechanicznie, nie zmieniali ich formy, choć w poleceniu było zaznaczone: +zapisz wyrazy w odpowiedniej formie+. W części przypadków uczniowie pewnie nie potrafili podać właściwej formy, ale większość po prostu nie przeczytała polecenia. Gimnazjaliści chronicznie nie czytają poleceń do zadań, ignorują je i to wpływa na wyniki uzyskane przez nich na egzaminie" - ocenił ekspert.

Pokazał też zadania, w których część zdań była w języku obcym, a część w języku polskim; uczniowie mieli przetłumaczyć fragmenty podane po polsku. "Okazało się, że najtrudniejsze są rzeczy najprostsze. Uczniowie polegli na prostych strukturach. Pokazało to, że trzeba z nimi ciągle ćwiczyć i powtarzać właśnie te proste struktury" - zauważył Smolik.

Od tego roku wynik uzyskany z testu z języka obcego zacznie być brany pod uwagę przy rekrutacji do szkoły ponadgimnazjalnej. Na początku tylko z poziomu podstawowego, a od 2017/2018 roku także z poziomu rozszerzonego.

Egzamin gimnazjalny w tym roku przeprowadzony zostanie w dniach 24-26 kwietnia, egzamin z języka obcego będzie zostanie w ostatnim dniu egzaminów. Próbny egzamin gimnazjalny odbył w listopadzie ub.r.

Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji pełni rolę polskiej agencji narodowej programów edukacyjnych Unii Europejskiej. (PAP)

dsr/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)