Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Finlandia: Prasa o szansie na zmniejszenie transportu ropy przez Bałtyk

0
Podziel się:

Rosyjski projekt budowy 430-
kilometrowego rurociągu naftowego łączącego syberyjskie pola
naftowe w rejonie wyżyny Timan z miejscowością Indiga nad Morzem
Barentsa stwarza szanse na ograniczenie transportu rosyjskiej
ropy naftowej przez Bałtyk - piszą w poniedziałek fińskie media.

Rosyjski projekt budowy 430- kilometrowego rurociągu naftowego łączącego syberyjskie pola naftowe w rejonie wyżyny Timan z miejscowością Indiga nad Morzem Barentsa stwarza szanse na ograniczenie transportu rosyjskiej ropy naftowej przez Bałtyk - piszą w poniedziałek fińskie media.

Powołują się na źródła związane z tzw. Programem Barentsa, monitorującym rozwój północnych regionów Rosji i trzech państw skandynawskich: Finlandii, Norwegii i Szwecji.

Niedaleko Indigi, leżącej na obszarze Nienieckiego Okręgu Autonomicznego na północny zachód od Archangielska, planuje się budowę portowego terminalu naftowego zdolnego obsługiwać oceaniczne tankowce o nośności 300 tys. ton.

Dzięki temu początkowo co najmniej 12 mln ton ropy rocznie zamiast trafić na Bałtyk poprzez rosyjskie porty naftowe w Primorsku czy Petersburgu popłynie nad Morze Barentsa.

Koszt inwestycji ocenia się na 1,5 mld euro. Wysokość tej sumy wynika z konieczności pokonania 14 rzek; pod dziewięcioma z nich trzeba będzie przeprowadzić tunele.

Uruchomienie rurociągu Timan-Indiga pozwoli na zmniejszenie dopływu ropy nad Bałtyk zaledwie o 6 proc. W przyszłości jednak wydajność nowego połączenia ma poważnie wzrosnąć.

To na pewno dobra wiadomość dla państw regionu bałtyckiego. Obecnie przez Bałtyk transportuje się 160 mln ton rosyjskiej ropy rocznie i liczba ta stale rośnie.

Bałtyk jest coraz bardziej zatłoczony. Stale znajduje się na nim równocześnie ok. 2 tys. statków, z których ok. 200 przewozi ropę i paliwa płynne.

Rejonami szczególnie uczęszczanymi są Zatoka Fińska, którą płyną wszystkie tankowce, czy wąskie cieśniny duńskie prowadzące na Morze Północne. Muszą je pokonać statki wiozące ropę np. do Rotterdamu w Holandii.

Michał Haykowski(PAP)

mih/ mmp/ mc/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)