Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Fundacja zbada wpływ interwencji w Afganistanie na nastroje Polaków

0
Podziel się:

Zbadać, jak interwencja w Afganistanie wpływa na nastroje społeczne Polaków
- to nowy projekt Fundacji na rzecz Studiów Europejskich (FEPS) i Centrum Stosunków
Międzynarodowych.

Zbadać, jak interwencja w Afganistanie wpływa na nastroje społeczne Polaków - to nowy projekt Fundacji na rzecz Studiów Europejskich (FEPS) i Centrum Stosunków Międzynarodowych.

Jak powiedziała we wtorek w Warszawie koordynująca projekt Anna Tomaszewska z FEPS, pomysł wziął się z obserwacji, że zainteresowanie interwencją w Afganistanie jest w Polsce znacznie mniejsze niż np. w Niemczech, które również biorą udział w operacji ISAF. Tomaszewska zwróciła uwagę, że w mediach temat Afganistanu pojawia się głównie, gdy giną tam Polacy.

Politolog prof. Klaus Bachmann podkreślił, że choć tematu Afganistanu prawie nie ma w telewizji, to prawie 70 proc. społeczeństwa jest przeciw udziałowi Polski w operacji. Jak zauważył, w przekazach - w Polsce podobnie jak w Niemczech - unika się mówienia o wojnie, na korzyść "misji stabilizacyjnej i projektów pomocy" - np. budowy szkół. Bachmann postawił kwestię, czy "gdyby rząd mówił, że to wojna, niechęć wobec islamu wzrosłaby jeszcze bardziej".

Porównując wyniki sondaży z lat 2001 i 2010 Bachmann przypomniał, że sprzeciw wobec polskiej obecności w Afganistanie wzrósł z ok. 14 do blisko 70 procent. Zwrócił uwagę, że ostatnie trzy lata przyniosły wzrost niewiary w możliwość porozumienia z islamem.

Były niemiecki korespondent, a dziś wykładowca we Wrocławiu, wskazał też, że 10 lat temu ponad połowa respondentów wierzyła w zwycięstwo Zachodu, a w sukces "talibów/terrorystów", jak ujmowały to sondaże - czterech na stu. W ubiegłym roku w sukces zachodniej koalicji wierzyło nieco ponad 13 proc.; co 10 badany przewidywał zwycięstwo Talików; zdaniem ponad połowy wojny w Afganistanie nie wygra nikt.

Bartłomiej Nowak z CSM zwrócił uwagę, że zmianom opinii o Afganistanie towarzyszyło w Polsce "wyjątkowo widoczne" na tle innych krajów Europy pogorszenie wizerunku USA.

Wykorzystując sondaże przeprowadzane przez OBOP, Fundacja zamierza sprawdzić, jak zmieniają się: ogólne poczucie zagrożenia, poziom nietolerancji, stosunek do islamu i świata arabskiego, postrzeganie wojska i bezpieczeństwa wewnętrznego. FEPS chce też zbadać, jaką rolę w tych zmianach odgrywają agendy rządowe - MON, MSZ, prezydent, premier - i media.

Media mają też być głównym odbiorcą wyników uzyskanych w ramach projektu, który ma dać odpowiedź np. na pytanie, czy większe zainteresowanie mediów konfliktem w Afganistanie sprzyja stereotypom na temat tego kraju.

Przedsięwzięcie jest zaplanowane na półtora roku.(PAP)

brw/ abr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)