Klub PiS złożył wniosek o pilne zwołanie posiedzenia połączonych sejmowych komisji finansów publicznych oraz infrastruktury. Chce m.in. wyjaśnień ws. odmowy ujawnienia szczegółowych danych dotyczących wpływów i wydatków Krajowego Funduszu Drogowego.
Jerzy Polaczek z PiS powiedział, że podczas nadzwyczajnego połączonego posiedzenia dwóch sejmowych komisji posłowie chcą usłyszeć wyjaśnienia ministrów transportu i finansów ws. _ dramatycznie narastającej nierównowagi finansowej Krajowego Funduszu Drogowego, którego saldo pasywów na koniec tego roku jest przewidywane na poziomie niecałych 44 mld zł _.
PiS chce też, aby podczas posiedzenia komisji minister finansów przedstawił informację o stopniu, w jakim deficyt KFD podwyższa deficyt finansów publicznych.
Kolejną kwestią - mówił Polaczek - jest potrzeba udzielenia wyjaśnień w sprawie - jak się wyraził - skandalicznej odmowy udostępnienia Sejmowi przez rząd informacji o strukturze wydatków KFD w zakresie dopłat dla prywatnych operatorów autostrad w Polsce.
Podczas konferencji rozdano dziennikarzom odpowiedź Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na interpelację Polaczka w sprawie wpływów i wydatków KFD związanych z umowami na budowę i eksploatację autostrad koncesjonowanych.
Z pisma wnika, że planowane na rok 2012 wpływy do KFD od spółek eksploatujących autostrady płatne wynoszą 119,3 mln, natomiast wydatki - 1 mld 382,6 mln zł. Przedstawiciel resortu poinformował też, że dane finansowe dotyczące wpływów i wydatków Funduszu w podziale na poszczególne spółki, w tym ewentualne wypłaty wynikające ze zdarzeń odszkodowawczych, są utajnione i nie podlegają ujawnieniu.
Według PiS mamy tu do czynienia z _ utajonym przepływem finansowym _. _ - Chcemy przypomnieć o tym, iż wydatki publiczne - takim wydatkiem publicznym są miliardy wydatkowane przez KFD - nie mogą być utajniane na podstawie umów (...) z prywatnymi podmiotami _ - podkreślił Polaczek.
Poseł zaznaczył, że wniosek PiS o zwołanie posiedzenia dwóch komisji poparli członkowie klubów SLD i SP.
O tym, że w 2012 r. na utrzymanie niespełna 500 km autostrad wydamy 1,4 mld zł, czyli o 0,5 mld zł więcej niż na utrzymanie 19 tys. km dróg krajowych napisał w piątek _ Dziennik Gazeta Prawna _, który przeanalizował pełny budżet Krajowego Funduszu Drogowego.
Jak stwierdza gazeta, te środki popłyną głównie do trzech spółek zarządzających autostradami koncesjonowanymi - Autostrada Wielkopolska, GTC i Stalexport Autostrada Małopolska.
W oświadczeniu rzecznik prasowy Stalexport Autostrady Małopolskiej Rafał Czechowski podkreślił, że _ nieprawdą jest, jakoby Krajowy Fundusz Drogowy miał przekazać spółce Stalexport Autostrada Małopolska SA, koncesjonariuszowi autostrady A4, jakiekolwiek środki finansowe _. _ SAM S.A. nie otrzymuje z Krajowego Funduszu Drogowego żadnych pieniędzy _ - zaznaczył.
Czechowski poinformował także, że _ zgodnie z udzieloną koncesją, spółka przystosowała istniejącą drogę do wymogów autostrady płatnej, co odbyło się bez zaangażowania środków publicznych lub innej pomocy ze strony państwa _.
Czytaj więcej w Money.pl Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej