Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Gdańsk: Pięć ofert na wykonanie fragmentu Trasy Słowackiego

0
Podziel się:

Pięć konsorcjów złożyło oferty na realizację 2,4-kilometrowego odcinka Trasy
Słowackiego w Gdańsku, tunelu pod Martwą Wisłą o długości prawie 1380 metrów oraz Węzła Marynarki
Polskiej. Trasa Słowackiego łączy lotnisko z portem.

Pięć konsorcjów złożyło oferty na realizację 2,4-kilometrowego odcinka Trasy Słowackiego w Gdańsku, tunelu pod Martwą Wisłą o długości prawie 1380 metrów oraz Węzła Marynarki Polskiej. Trasa Słowackiego łączy lotnisko z portem.

Publiczne otwarcie kopert z ofertami na realizację tej inwestycji odbyło się w środę w siedzibie spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), odpowiedzialnej za inwestycję.

O zwycięstwie w tym przetargu decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania prac.

Najtańsza złożona oferta wyniosła 885,6 milionów zł (złożona przez konsorcjum Hydrobudowy SA, termin wykonania prac - 36 miesięcy), najdroższa ok. 1,6 miliarda zł (złożona przez konsorcjum Hochtief Polska S.A., termin wykonania prac - 42 miesiące).

Prezes GIK Ryszard Trykosko zapowiedział, że zwycięzca przetargu zostanie ogłoszony w terminie nie dłuższym niż siedem dni, co oznaczałoby, że umowa na wykonanie inwestycji mogłaby być podpisana w ciągu miesiąca. W międzyczasie firmy mogą składać odwołania, a sposób przeprowadzenia przetargu sprawdzi jeszcze Urząd Zamówień Publicznych.

Problemem może być jednak finansowanie tej inwestycji. GIK, działający w imieniu miasta Gdańska, przeznaczył bowiem na nią kwotę blisko 511 mln zł (czas realizacji wyznaczył na 42 miesiące). Oznacza to, że nawet wybierając najtańszą złożoną w środę ofertę, do przeprowadzenia inwestycji brakuje ponad 370 mln zł.

Jak powiedział PAP zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski, miastu bardzo zależy, żeby ta inwestycja doszła do skutku. "Analizujemy teraz budżet pod kątem możliwości przesunięcia pieniędzy z innych wydatków. Rozważamy też możliwość wystąpienia o dofinansowanie z ministerstw rozwoju regionalnego oraz infrastruktury" - wyjaśnił.

Zadanie w przetargu obejmuje: budowę dwóch jezdni po dwa pasy o długości 2,4 km (od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu), tunelu pod Martwą Wisłą o długości 1377,5 metra oraz wykonanie Węzła Marynarki Polskiej w pobliżu budowanego stadionu piłkarskiego na EURO 2012. Całość ma się zakończyć w 2013 r.

Tunel będzie pionierskim przedsięwzięciem inżynieryjno-technologicznym, pierwszym w Polsce wykonanym metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta", który wraz z osprzętem może osiągnąć długość nawet kilkudziesięciu metrów. Maszyna do drążenia zostanie wykonana na zamówienie, czas jej produkcji szacuje się na około rok. W zależności od rodzaju gruntów, prędkość drążenia może wynieść 6-8, a nawet 10 metrów na dobę. Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 metrów pod lustrem Martwej Wisły.

Skomplikowanym obiektem będzie także Węzeł Marynarki Polskiej, który ze względu na liczbę podłączonych do niego ulic będzie jednym z największych rond w kraju i Europie - średnica zewnętrzna wyniesie 130 metrów. Na węźle przewidziano budowę siedmiu obiektów inżynierskich, w tym dwóch tuneli pieszo-rowerowych oraz dwóch wiaduktów drogowych. (PAP)

rop/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)