Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Gdyński port kupił nabrzeże od Stoczni Marynarki Wojennej

0
Podziel się:

Za 12,7 mln zł władze gdyńskiego portu nabyły w poniedziałek od Stoczni
Marynarki Wojennej Nabrzeże Gościnne, gdzie za trzy lata powstanie tzw. obrotnica. Dzięki niej port
w Gdyni będzie mógł obsługiwać kontenerowce o maksymalnej długości 384 m.

Za 12,7 mln zł władze gdyńskiego portu nabyły w poniedziałek od Stoczni Marynarki Wojennej Nabrzeże Gościnne, gdzie za trzy lata powstanie tzw. obrotnica. Dzięki niej port w Gdyni będzie mógł obsługiwać kontenerowce o maksymalnej długości 384 m.

Aktualnie do gdyńskiego portu mogą wpływać statki o maksymalnej długości ok. 320-330 metrów. Urządzenie portowe, jakim jest obrotnica, pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu.

Szacunkowy koszt inwestycji, uwzględniający kupno od Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni Nabrzeża Gościnnego, wynosi ok. 110 mln zł.

"To kamień milowy w rozwoju gdyńskiego portu. Dzięki tej inwestycji może wejść do ligi wyżej i bardziej liczyć się w konkurencji nie tylko w basenie morza Bałtyckiego, ale także w Europie" - ocenił w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA (ZMPG) podsekretarz stanu w ministerstwie skarbu państwa Rafał Baniak.

Wiceprezes zarządu ZMPG Walery Tankiewicz wyjaśnił, że w ramach budowy obrotnicy zburzony zostanie pirs Nabrzeża Gościnnego o długości ok. 240 metrów oraz przeniesiony zostanie w inne miejsce należący do Stoczni Marynarki Wojennej dok pływający.

"Na większej obrotnicy skorzystają przede wszystkim kontenerowce zawijające do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego i Gdynia Container Terminal przy Nabrzeżu Helskim i Bułgarskim. Poza tym, obrotnica będzie też sprzyjała większemu bezpieczeństwu nawigacji dużych statków masowych przypływających do Nabrzeża Rumuńskiego" - powiedział wiceprezes ZMPG.

Obecnie istniejące na terenie gdyńskiego portu obrotnice pozwalają na obracanie statków o długości do 300 metrów.

W ramach inwestycji ZMPG planuje także pogłębić akweny portowe do głębokości 16 metrów - obecnie mają one 13,5 m głębokości. Umożliwi to wpływanie do Gdyni statków o zanurzeniu 15 metrów i ładowności 14 tys. TEU (pojemność standardowego kontenera - PAP). "To pozwoli obsługiwać w naszym porcie połączenia bezpośrednie do portów azjatyckich" - dodał Tankiewicz.

W latach 2014-2015 Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje wydać na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej ponad prawie 519 mln zł. W 2013 r. w porcie przeładowano, rekordową liczbę ładunków, ponad 17 mln ton.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych. (PAP)

rop/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)