Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

"Giewont" wchodzi do floty PŻM

0
Podziel się:

Polska Żegluga Morska (PŻM) ma nowy statek. W czwartek w stoczni New Times
Shipyard, znajdującej się niedaleko Szanghaju, przekazano jednostkę armatorowi - poinfromował PAP
doradca dyrektora PŻM Krzysztof Gogol.

Polska Żegluga Morska (PŻM) ma nowy statek. W czwartek w stoczni New Times Shipyard, znajdującej się niedaleko Szanghaju, przekazano jednostkę armatorowi - poinfromował PAP doradca dyrektora PŻM Krzysztof Gogol.

Statek o nośności 80 tys. ton będzie największym masowcem w historii polskiej marynarki handlowej. Należy jednocześnie do grupy największych statków, jakie mogą przepływać przez Kanał Panamski, więc w nomenklaturze żeglugowej określany jest jako panamax (lub kamsarmax - największych, które mogą wpływać do portu Kamsar w zachodniej Gwinei).

M/s "Giewont" ma 230 m długości i ponad 32 m szerokości. Ładunek jaki może przewozić odpowiada pociągowi złożonemu z ok. 1330 węglarek, o łącznej długości 32 km. Jednostka przystosowana jest do żeglugi oceanicznej i przewozu ładunków masowych takich jak węgiel, zboże, ruda żelaza.

Załogę statku stanowi 21 osób, a jednostką w jej dziewiczym rejsie dowodzi kpt. ż. w. Krzysztof Wasik ze Szczecina.

"Giewont" po wyjściu ze stoczni i zabunkrowaniu paliwa w Korei przepłynie przez Pacyfik i odbierze w porcie Kalama, znajdującym się na zachodnim wybrzeżu USA, ładunek zboża. Ze zbożem statek ponownie przepłynie przez Ocean Spokojny, by oddać ładunek w Chinach.

To już dziesiąty statek z realizowanego od 2008 r. programu odnowy tonażu PŻM (cały program przewiduje odbiór 34 masowców). W 2008 roku odebrano cztery jednostki - wszystkie o nośności 38 tys. DWT ze stoczni Xingang, w 2009 - kontynuowano serię 38-tysięczników z Xingang - odebrano ich łącznie 5.

80-tysięczny "Giewont" jest pierwszym z czterech masowców tej wielkości zakontraktowanych w stoczni New Times Shipyard i jest jednocześnie pierwszym z jedenastu statków, jakie Polska Żegluga Morska spodziewa się odebrać w 2010 roku.

Matką chrzestną statku jest Elżbieta Peta - prezes szczecińskiej spółki PŻM - Polsteam Shipping Agency.

PŻM jest największym polskim armatorem oraz jednym z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada ponad 70 statków o łącznej nośności ponad 2 mln ton, w tym masowce, siarkowce oraz promy. Zajmuje się przewozem ładunków masowych, w tym fosforytów (m.in. dla zakładów chemicznych w Policach oraz firmy Ciech)
, węgla, zboża, koksu, stali, minerałów. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki. Przedsiębiorstwo przewozi ładunki głównie pomiędzy portami obu Ameryk i Europy. Firma zatrudnia ok. 3 tys. osób; ponad 2,3 tys. pracuje na morzu. (PAP)

epr/ bos/ gma/

flota
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)