Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Głodówka w Krakowie przeciw zmianom w szkołach

0
Podziel się:

Pięciu działaczy opozycji z lat 80. rozpoczęło głodówkę przeciwko zmianom w programach nauczania w szkołach.

Głodówka w Krakowie przeciw zmianom w szkołach
(PAP/ Jacek Bednarczyk)

Ograniczenie nauczania historii w szkołach bulwersuje dawnych opozycjonistów. By zmusić ministerstwo do wycofania się ze zmian, rozpoczęli głodówkę.

[na zdjęciu: dawni opozycjoniści antykomunistyczni: Adam Kalita, Leszek Jaranowski i Grzegorz Surdy, którzy rozpoczęli głodówkę w krakowskim kościele św. Stanisława]

Pięciu działaczy opozycji z lat 80. rozpoczęło w poniedziałek w kościele św. Stanisława Kostki w Krakowie głodówkę przeciwko zmianom w programach nauczania w szkołach. Domagają się zawieszenia rozporządzenia MEN, które - ich zdaniem - ogranicza m.in. naukę historii.

_ - Protestujemy przeciwko ograniczeniu liczby godzin nie tylko przedmiotów humanistycznych, ale i przyrodniczych. Okrojenie programów doprowadzi do tego, że zamiast młodzieży coraz mądrzejszej będziemy mieli coraz głupszą _ - powiedział Adam Kalita, radny miejski, jeden z uczestników głodówki.

_ - Chcemy zawieszenia rozporządzenia o zmianach i rozpoczęcia poważnych konsultacji ministerstwa z kompetentnymi osobami. Nie pretendujemy do roli zbawców polskiej szkoły i nie mamy pomysłu, jak ta szkoła miałaby wyglądać. Wiemy tylko, że to ograniczenie do niczego nie prowadzi _ - dodał Kalita.

Przyznał, że głodówka wydaje się _ ostateczną _ forma protestu, ale protestujący zdecydowali się na nią, bo według nich dotychczasowe protesty środowisk naukowych i związanych ze szkolnictwem nie przyniosły skutku. _ - Będzie nas satysfakcjonowało, jeżeli MEN zawiesi rozporządzenie _ - powiedział Kalita.

Nowe rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, które ma wejść w życie od 1 września 2012 r., minister edukacji podpisała 20 stycznia. Wiąże się ono z rozpoczętą we wrześniu 2009 r. reformą edukacji i stopniowym wprowadzaniem nowej podstawy programowej nauczania. W podstawie określone jest, czego i na jakim etapie nauki uczeń musi się nauczyć.

Nowa podstawa programowa dla klas IV-VI szkoły podstawowej i dla szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego i technikum, będzie wdrażana sukcesywnie począwszy od klasy IV szkoły podstawowej i klas I szkół ponadgimnazjalnych.

W liceum ogólnokształcącym uczeń będzie musiał wybrać od dwóch do czterech przedmiotów w zakresie rozszerzonym, przy czym co najmniej jednym z tych przedmiotów musi być: historia, biologia, geografia, fizyka lub chemia. Uczeń, który nie będzie realizował w zakresie rozszerzonym historii, będzie zobowiązany wybrać przedmiot uzupełniający _ historia i społeczeństwo _. Uczniowie technikum będą zobowiązani w zdecydowanej większości przypadków realizować przedmiot uzupełniający _ historia i społeczeństwo _.

Czytaj więcej o edukacji w Polsce
Przekonuje PiS, że nie będzie zmian. Uwierzą? O nauczanie religii pytali posłowie PiS i Solidarnej Polski. Ich zdaniem, nowe rozporządzenie o ramowych planach nauczania może prowadzić do eliminacji lekcji religii ze szkół.
"Polska szkoła katolicka i heteroseksualna" Przedstawiciele Ruchu Poparcia Palikota negatywnie oceniają cztery lata pracy Katarzyny Hall.
Nauczyciele mało zarabiają. Bo mało pracują? Zarobki polskich nauczycieli, choć nieco wzrosły, są na tle Europy wciąż bardzo niskie.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)