Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Grudziądz wyda dodatkowe 12,5 mln zł na modernizację sieci tramwajowej

0
Podziel się:

Radni Grudziądza zwiększyli kwotę przeznaczoną na modernizację torowisk
tramwajowych o 12,5 mln zł. Miasto już dwukrotnie ogłaszało przetargi na wykonawcę inwestycji, ale
najtańsze oferty wciąż znacznie przekraczały planowany koszt przedsięwzięcia.

Radni Grudziądza zwiększyli kwotę przeznaczoną na modernizację torowisk tramwajowych o 12,5 mln zł. Miasto już dwukrotnie ogłaszało przetargi na wykonawcę inwestycji, ale najtańsze oferty wciąż znacznie przekraczały planowany koszt przedsięwzięcia.

Do drugiego przetargu na modernizację sieci tramwajowej Grudziądza przystąpiło aż jedenaście firm, ceny ofertowe sięgały od około 50 do prawie 66 mln zł. Miasto miało jednak do tej pory zarezerwowane w kasie na ten cel 42,2 mln zł.

Radni zgodzili się więc, by dołożyć na niezbędną dla miasta inwestycji 12,5 mln zł. W tej kwocie około 8 mln zł odpowiada różnicy między kwotami kosztorysu a najtańszej oferty, 1,5 mln zł przeznaczono na budowę Centrali Nadzoru Ruchu, 200 tys. zł - na badania archeologiczne i 2,7 mln zł - na nieprzewidziane prace.

Dodatkowy wydatek ma częściowo zrekompensować spodziewany przez miasto w najbliższych latach zwrot podatku VAT za prace modernizacyjne prowadzone przez spółki komunalne. W latach 2013-2014 z tego źródła do kasy miasta ma trafić 7 mln zł.

"Po zabezpieczeniu całej kwoty na realizację inwestycji w budżecie wezwiemy firmy do uzupełnienia dokumentów. Po ich weryfikacji wybierzemy najkorzystniejszą ofertę. Jeżeli nie będzie odwołań ze strony pozostałych oferentów będziemy mogli zakończyć procedurę i podpisać umowę z wykonawcą" - zapowiedział prezydent Grudziądza Robert Malinowski.

Pierwszy przetarg został unieważniony, ponieważ oferty złożone przez potencjalnych wykonawców o ponad 20 mln zł przekraczały kwotę zarezerwowaną na ten cel w budżecie miasta. W porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim, który jest instytucją nadzorującą projekt, władze Grudziądza zmodyfikowały wówczas specyfikację istotnych warunków zamówienia.

Bez zmian pozostawiono główny zakres inwestycji, a zrezygnowano z dodatkowych elementów, które zostały ujęte w dokumentacji projektowej. W pierwszym przetargu najtańsza złożona oferta wyceniona została na ok. 66 mln zł.

W ramach oszczędności zdecydowano, że Centrum Sterowania Ruchem nie powstanie przy Al. 23 Stycznia, jak pierwotnie zakładano, a przy zajezdni tramwajowej na ul. Dworcowej. Poza tym w ramach modernizacji sieci tramwajowej nie zostanie wykonana rewitalizacja Parku 900-lecia.

W ramach projektu powstaną m.in. torowiska tramwajowe wraz z odwodnieniem, sieć trakcyjna, system sterowania i ogrzewania zwrotnic, a także zostaną przebudowane jezdnie, chodniki i oświetlenie oraz ścieżki rowerowe wraz z odwodnieniem. Zaplanowano również budowę systemu informacji pasażerskiej i wyposażenie budynku Centrali Nadzoru Ruchu.

Roboty mają rozpocząć się od wykonania pętli Tarpno. Do prac na kolejnych odcinkach wykonawca będzie mógł przystąpić po uruchomieniu komunikacji tramwajowej na pierwszym odcinku.

Równolegle z robotami drogowo-torowymi wykonawca będzie realizował prace budowlane związane z przygotowaniem budynku ekspedycji. Zwycięzca przetargu zobowiązany będzie również do wykonania badań archeologicznych, poprzedzających inwestycję.

Badaniami archeologów objęte zostaną relikty tzw. Bramy Łasińskiej, które zostały częściowo odsłonięte i udokumentowane w trakcie prac związanych z remontem gazociągu w 2010 r. Relikty te wymagają kompleksowego przebadania, jako jedne z najważniejszych pozostałości architektury średniowiecznego Grudziądza.

Inwestycja będzie w połowie współfinansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Wykonawca będzie musiał zakończyć prace do października 2014 roku. (PAP)

olz/ mki/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)