W styczniu bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł w ujęciu miesięcznym o 0,2 pkt proc. - wynika z opublikowanego w czwartek badania GUS.
Urząd poinformował też, że wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej spadł o 0,4 pkt proc. w ujęciu miesięcznym.
Z badania GUS wynika, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2 pkt proc. i wyniósł minus 30,8.
"Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły lepsze, niż w zeszłym miesiącu, oceny dotyczące sytuacji ekonomicznej kraju - zarówno przyszłej (wzrost o 2,5 pkt. proc.), jak i przeszłej (wzrost o 2,0 pkt. proc.). Ogólna wartość BWUK wzrosła jednak nieznacznie, z powodu wyraźnego pogorszenia się ocen dotyczących dokonywania ważnych zakupów (spadek o 4,0 pkt. proc.). Pozostałe składowe wskaźnika pozostały na podobnym poziome jak w poprzednim miesiącu" - napisano w komentarzu do badania.
Dodano, że "w porównaniu do stycznia 2012 roku obecny poziom wskaźnika BWUK jest o 4,0 pkt. proc. niższy".
GUS podał, że wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, obniżył się o 0,4 pkt proc. w stosunku do grudnia 2012 r. i ukształtował się na poziomie minus 40,9.
"Największy spadek - o 2,5 pkt. proc. odnotowano w odniesieniu do perspektyw na oszczędzanie pieniędzy, a także przewidywanych zmian w poziomie bezrobocia (o 1,6 pkt. proc.). Natomiast poprawiła się ocena dotycząca przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 2,5 pkt. proc.)" - napisano.
Jak poinformował GUS, "wskaźnik WWUK jest o 6,9 pkt. proc niższy w porównaniu do stycznia ubiegłego roku, na co wpłynęły głównie gorsze oceny dotyczące zmian poziomu bezrobocia". (PAP)
nik/ asa/ amac/