Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

GUS: Klimat dla koniunktury w handlu w maju pozytywny

0
Podziel się:

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym jest w maju oceniany
pozytywnie, na poziomie zbliżonym do odnotowanego w analogicznym miesiącu ub.r., choć nieco gorzej
niż w kwietniu br. - podał GUS w piątek w komunikacie.

*Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym jest w maju oceniany pozytywnie, na poziomie zbliżonym do odnotowanego w analogicznym miesiącu ub.r., choć nieco gorzej niż w kwietniu br. - podał GUS w piątek w komunikacie. *

Bieżąca sprzedaż jest oceniana bardziej pesymistycznie niż w kwietniu, jej prognozy są optymistyczne, choć nieznacznie gorsze od zgłaszanych przed miesiącem.

W maju wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu kształtuje się na poziomie plus 2 (plus 6 w kwietniu). Poprawę koniunktury sygnalizuje 19 proc. badanych przedsiębiorstw, natomiast jej pogorszenie 17 proc. (przed miesiącem odpowiednio 22 proc. i 16 proc.). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

Z badania wynika, że oceny bieżącej sprzedaży w maju są bardziej pesymistyczne niż w kwietniu.

"W najbliższych miesiącach przedsiębiorcy oczekują zwiększenia sprzedaży, jednak w skali mniejszej niż przewidywano przed miesiącem. Utrzymują się trudności przy regulowaniu bieżących i przyszłych zobowiązań finansowych. Poziom zapasów towarów jest nadal uważany za nadmierny. W związku z tym ilość towarów zamawianych u dostawców może rosnąć w stopniu mniejszym niż zapowiadano w kwietniu. Planowane niewielkie redukcje zatrudnienia mogą być zbliżone do przewidywanych przed miesiącem. Zdaniem przedsiębiorców, wzrost bieżących i przyszłych cen towarów może utrzymać się na poziomie sprzed miesiąca" - napisano w komentarzu.

Z badania wynika także, że utrzymują się trudności w regulowaniu bieżących i przyszłych zobowiązań finansowych.

"Spośród badanych jednostek, w maju 4,6 proc. deklaruje, że nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (5,4 proc. przed rokiem). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające występowanie barier związane są z: konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje 55 proc. przedsiębiorstw, w maju 2009 r. - 66 proc. - znaczenie tej bariery spadło w największym stopniu w porównaniu z odczuciami sprzed roku), kosztami zatrudnienia (50 proc. w maju, 58 proc. przed rokiem) oraz niedostatecznym popytem (49 proc. w maju, 44 proc. przed rokiem)" - dodano. (PAP)

nik/ asa/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)