Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

GUS: znaczna poprawa nastrojów konsumentów w lipcu

0
Podziel się:

W lipcu nastroje konsumenckie polskiego społeczeństwa uległy znacznej
poprawie. Zwiększył się zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej -
wynika ze środowej informacji Głównego Urzędu Statystycznego.

W lipcu nastroje konsumenckie polskiego społeczeństwa uległy znacznej poprawie. Zwiększył się zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej - wynika ze środowej informacji Głównego Urzędu Statystycznego.

"Wyniki badania koniunktury konsumenckiej za lipiec br. wskazują na znaczną poprawę nastrojów konsumenckich społeczeństwa" - podał GUS.

Tzw. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się w lipcu w stosunku do poprzedniego miesiąca o 7,5 pkt proc., osiągając minus 11,5 pkt proc. Tym samym był wyższy niż przed rokiem o 11 pkt proc. i o 2,2 pkt proc. przekroczył wartości notowane w IV kwartale 2008 r.

Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się o 7 pkt proc. osiągając poziom minus 16,3 pkt proc. Tym samym WWUK okazał się o 14,6 pkt proc. wyższy niż przed rokiem i o 4,1 pkt proc. wyższy niż w IV kwartale 2008 r.

"W lipcu br. odnotowano poprawę wszystkich głównych ocen determinujących nastroje konsumenckie. Mniej pesymistyczne od dotychczasowych były oceny zmian sytuacji gospodarczej kraju w ostatnich 12 miesiącach i przewidywania w tym zakresie na najbliższe 12 miesięcy" - napisał GUS.

Według urzędu w nieco mniejszym stopniu poprawiły się oceny uzyskanych i przewidywanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych, obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz możliwości zaoszczędzenia pieniędzy.

"Poprawa nastrojów konsumenckich może sygnalizować korzystne zmiany dynamiki spożycia indywidualnego" - podsumował GUS.

Zarówno BWUK jak i WWUK mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

BWUK jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów. Natomiast WWUK jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.

Z danych GUS wynika, że rekordowo optymistyczne nastroje polscy konsumenci mieli w listopadzie 2007 r., kiedy wskaźnik BWUK osiągnął minus 3,2 proc., a WWUK minus 4,4.

W lipcu 2010 r. badanie przeprowadzono na próbie 1 737 gospodarstw domowych. (PAP)

mmu/ mki/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)