Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Inauguracja kampanii "Generation Awake. Twoje wybory zmieniają świat"

0
Podziel się:

Oszczędne korzystanie z surowców i zachęcanie konsumentów do bardziej
racjonalnych zakupów, m.in. żywności, to cele rozpoczętej w poniedziałek unijnej kampanii
informacyjnej "Generation Awake. Twoje wybory zmieniają świat".

Oszczędne korzystanie z surowców i zachęcanie konsumentów do bardziej racjonalnych zakupów, m.in. żywności, to cele rozpoczętej w poniedziałek unijnej kampanii informacyjnej "Generation Awake. Twoje wybory zmieniają świat".

Akcję zainaugurowali w Warszawie: unijny komisarz ds. środowiska Janez Potocnik oraz minister środowiska Andrzej Kraszewski. Kampania ma zasięg ogólnoeuropejski. Jej inauguracja odbyła się w Polsce, ponieważ nasz kraj obecnie przewodniczy w Radzie UE.

Potocnik poinformował na konferencji prasowej, że opracowana została tzw. mapa drogowa skutecznego wykorzystania surowców naturalnych. W XX wieku gospodarka surowcowa była rabunkowa, a biorąc pod uwagę zwiększanie się populacji ludzi i ich bogacenie się, trzeba założyć wzrost konsumpcji. Nie będzie to możliwe, jeżeli surowce będą wykorzystywane tak rozrzutnie jak dotychczas. Potocnik uważa, że trzeba zmienić zarówno sposób produkcji, jak i konsumpcji.

Komisja Europejska poprzez kampanię chce uświadomić społeczeństwom, że od codziennego wyboru każdego z nas zależy jakość życia całej ludzkości. By coraz więcej ludzi mogło korzystać z dobrobytu, trzeba zmienić model konsumpcji. Obecnie zbyt dużo żywności się marnuje, a energia i woda są wykorzystywane nieracjonalnie.

"Nasza gospodarka jest w kłopotach, a zasoby coraz bardziej się kurczą, pora więc przemyśleć nasze przyzwyczajenia. Bardziej rozsądne korzystanie z zasobów nie tylko pomaga chronić środowisko, ale też pozwala oszczędzać pieniądze i ograniczać koszty w biznesie. Chodzi o to, żeby robić więcej, zużywając mniej. Każdy może wnieść swój wkład" - mówił unijny komisarz.

Czy gospodarka i środowisko muszą konkurować ze sobą, czy mogą żyć w zgodzie? - pytał Kraszewski. Jego zdaniem sprzeczność jest tylko wtedy, gdy przez ochronę środowiska rozumie się zbiór ograniczeń dla gospodarki. "Jeżeli uznać, że zdrowe środowisko jest jednym z celów gospodarowania w skali kraju czy planety, wtedy środowisko i gospodarka mogą ze sobą współpracować harmonijnie" - powiedział minister.

Zdaniem Kraszewskiego, pogodzenie tych dwóch celów: środowiska i gospodarki jest trudne i będzie wymagało przeprowadzenia jeszcze wielu tego rodzaju kampanii. Jeżeli jednak udałoby się to pogodzić, wtedy taka gospodarka będzie nazywana "zieloną gospodarką" - podkreślił. Dodał, że rozpoczynająca się kampania jest istotna, bo jej powodzenie będzie zależało od tego, czy nadal będziemy patrzyli na PKB jako jedyną miarę powodzenia, czy jednak zwrócimy uwagę również na przyrodę i wykorzystanie dóbr natury.

Główne elementy kampanii to dostępny w internecie film, specjalna strona internetowa i profil na Facebooku, gdzie odwiedzających zachęca się do dołączenia do akcji "Generation Awake" i zobowiązania się np. do przemieszczania się wyłącznie publicznymi środkami transportu przez miesiąc albo do zmniejszenia zużycia wody.

W ramach kampanii odbyła się debata publiczna pod hasłem "Twoje wybory zmieniają świat" z udziałem Potocnika i Kraszewskiego oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. Elementem kampanii jest też stoisko przy stacji metra Centrum w Warszawie, przy którym można dowiedzieć się, jak gotować, ubierać się i korzystać z energii w oszczędny sposób.

Imprezy inauguracyjne kampanii "Generation Awake" odbędą się przed końcem roku także w Czechach, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii. (PAP)

awy/ mki/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)