Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Japoński przewoźnik po raz pierwszy kupuje samoloty Airbusa

0
Podziel się:

Konsorcjum Airbus powiadomiło w poniedziałek o podpisaniu kontraktu na
dostawę 31 samolotów pasażerskich dla jednego z głównych przewoźników w Japonii - Japan Airlines.
Tym samym europejska firma dostała się na rynek do tej pory zdominowany przez Boeinga.

Konsorcjum Airbus powiadomiło w poniedziałek o podpisaniu kontraktu na dostawę 31 samolotów pasażerskich dla jednego z głównych przewoźników w Japonii - Japan Airlines. Tym samym europejska firma dostała się na rynek do tej pory zdominowany przez Boeinga.

Kontrakt pomiędzy Airbusem a Japan Airlines (JAL) szacowany jest na 9,5 miliarda dolarów. Europejski producent dostarczy 31 samolotów typu A350.

"To wielkie zwycięstwo dla Airbusa, a jednocześnie ogromna porażka dla Boeinga. (...) Airbus próbował przełamać monopol Boeinga na produkcję szerokokadłubowych samolotów przez dekady, ponadto Boeing próbował utrzymać Airbusa z daleka od Japan Airlines i All Nippon Airways (ANA)" - powiedział ekspert ds. przemysłu lotniczego Scott Hamilton.

Analitycy podkreślają, że kontrakt Airbusa z Japan Airlines uderzy nie tylko w amerykańskiego producenta samolotów, ale także w japoński przemysł. Przypominają, że to w tym kraju produkuje się wiele podzespołów i elementów maszyn Boeinga.

Agencja Reutera zwraca uwagę, że decyzja o zakupie Airbusów mogła być podyktowana ostatnimi problemami z boeingami 787 Dreamliner zakupionymi przez rywala Japan Airlines - ANA. 16 stycznia br. wstrzymano użytkowanie Dreamlinerów po incydentach z dwoma samolotami tego typu. W jednym przypadku był to pożar litowych akumulatorów jonowych, a w drugim ich dymienie. Na początku maja w jednej maszynie tego typu doszło podczas lotu testowego do ściemnienia jednej z tablic rozdzielczych systemu elektrycznego.

Firma Boeing liczyła, że Dreamliner stanie się jej największym od lat przebojem eksportowym. Daleki zasięg tego energooszczędnego samolotu, w którym do budowy kadłuba i skrzydeł zastosowano lekkie włókna węglowe, pozwala mieć - zdaniem przedstawicieli koncernu - nadzieję, że 787 będzie częściowo odbierać klientów liniom, wykorzystującym dotąd na dalekich trasach wielkie maszyny - Jumbo Jety (Boeing 747) i największe samoloty na świecie - Airbusy A380.

Airbus A350 to dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu. Prace projektowo-konstrukcyjne nad A350 trwały osiem lat i kosztowały 15 mld dolarów. Eksperci podkreślają, że stanowi bezpośrednią konkurencję dla produktu Boeinga.(PAP)

lm/ awl/ kar/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)