Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jedyny egzemplarz niemieckiego działa StuG IV znów jeździ

0
Podziel się:

Po ponad 60 latach od ostatniego kursu niemieckie działo pancerne StuG IV
znów jeździ. Grupa pracująca w Poznaniu nad rekonstrukcją jedynego na świecie kompletnego
egzemplarza działa samobieżnego Sturmgeschuetz IV rozpoczęła jazdy próbne.

Po ponad 60 latach od ostatniego kursu niemieckie działo pancerne StuG IV znów jeździ. Grupa pracująca w Poznaniu nad rekonstrukcją jedynego na świecie kompletnego egzemplarza działa samobieżnego Sturmgeschuetz IV rozpoczęła jazdy próbne.

Oficjalna premiera zrekonstruowanego działa ma nastąpić 19 września.

Unikalny egzemplarz działa wyciągnięto 11 lipca 2008 r. z rzeki Rgilewki w gminie Grzegorzew. Działo trafiło do Muzeum Broni Pancernej Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.

Prace pod kierownictwem kapitana Tomasza Ogrodniczuka, kustosza Muzeum Broni Pancernej, prowadzone są w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu. Po zrekonstruowaniu pojazdu i uruchomieniu silnika, rozpoczęto pierwsze jazdy próbne.

"W czasie pierwszej próby wyprowadziliśmy pojazd z hangaru, bo trzeba było sprawdzić, czy maszyna skręca. Wiemy już, że trzeba wykonać drobne regulacje, musimy podregulować gaźnik, pozakładać pewne linki - zostało jeszcze trochę pracy. Podejrzewam, że pod koniec miesiąca będzie można przetransportować działo do muzeum" - powiedział PAP Ogrodniczuk.

W czerwcu udało się uruchomić zrekonstruowany silnik Sturmgeschuetza. Po kilku tygodniach regulacji Maybach HL 120 TRM spalający ponad 300 litrów paliwa na 100 km został zainstalowany w pojeździe.

Jak podkreślił Ogrodniczuk, na tempo prac mają wpływ m.in. kwestie finansowe. Cała rekonstrukcja odbywa się za pieniądze własne osób pracujących przy StuG-u i jest możliwa dzięki hojności zaprzyjaźnionych firm.

Znajdujący się w Poznaniu StuG prawdopodobnie zatonął podczas wycofywania się wojsk niemieckich z Polski. Niewykluczone, że pojazd obrał trasę wzdłuż torów kolejowych na trasie Warszawa- Berlin, wjechał na zamarzniętą rzekę Rgilewkę i lód załamał się pod jego ciężarem.

Po wydobyciu działo zostało rozebrane, części wyczyszczono i skatalogowano. Zdecydowana większość elementów w pojeździe jest oryginalna i odnowiona na potrzeby projektu. Części zamienne, wykorzystywane do przywrócenia sprawności, były też poszukiwane wśród znawców i kolekcjonerów.

Sturmgeschuetz IV to hybryda czołgu Panzer IV i działa pancernego Stug III. Działo samobieżne StuG IV zostało zaprezentowane 6 grudnia 1943 roku. Do stycznia 1944 roku wyprodukowano 31 pojazdów. (PAP)

rpo/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)