Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jerzy Miller: Podlaski Urząd Wojewódzki liderem w e-administracji

0
Podziel się:

Podlaski Urząd Wojewódzki jest liderem w administracji w regionach w
prowadzeniu spraw drogą elektroniczną. Z doświadczeń tego urzędu mają korzystać inni wojewodowie -
ocenił w czwartek w Białymstoku minister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Miller.

Podlaski Urząd Wojewódzki jest liderem w administracji w regionach w prowadzeniu spraw drogą elektroniczną. Z doświadczeń tego urzędu mają korzystać inni wojewodowie - ocenił w czwartek w Białymstoku minister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Miller.

Miller, który wziął udział w konferencji na temat wdrażania w praktyce w tym urzędzie przepisów dotyczących e-administracji, powiedział, że chciałby, by do końca 2011 r. wszystkie urzędy wojewódzkie w kraju stosowały system wypracowany i wdrożony w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Wojewoda podlaski ma dzielić się doświadczeniami w tym zakresie podczas najbliższych spotkań ze wszystkimi wojewodami.

Urząd przez cały 2010 rok był jednym z dwóch urzędów wojewódzkich w Polsce, które pilotażowo wdrażały tzw. instrukcję kancelaryjną, czyli rozporządzenie premiera, dające urzędom możliwość załatwiania niektórych spraw tylko elektronicznie. Instrukcja obowiązuje od stycznia 2011 r. Pełnomocnik wojewody ds. informatyzacji Mariusz Madejczyk wyjaśniał dziennikarzom, że urzędnicy zostali "pozbawieni teczek papierowych" i niejako zmuszeni do zajmowania się niektórymi sprawami tylko drogą elektroniczną.

Miller podkreślał na konferencji, że by wdrażać e-administrację, nie należy - co pokazał podlaski przykład - ograniczać tego tematu tylko do pieniędzy i sprzętu technicznego, a potrzeba pasjonatów, którzy chcą to wdrożyć. Mówił też, że najwięcej zależy od mentalności ludzi, którzy "mają być gotowi" na kontakt z administracją nie w formie papierowej, a elektronicznej. "Ważne jest, żeby klient urzędu tak uważał i żeby urzędnik tak samo uważał" - mówił Miller dziennikarzom.

Miller powiedział, że podlaski urząd osiągnął we wdrażaniu e-administracji duży sukces. "To nie jest urząd, do którego państwo wyślą mail i będzie ten mail powodował problemy czy potraktować to poważnie, czy potraktować to jako coś, co może zwiastuje, że za chwilę dostanę przesyłkę listową" - mówił Miller.

Wyjaśnił, że w pracach nad instrukcją kancelaryjną Podlaski Urząd Wojewódzki w praktyce testował, "jak należy dostosować regulacje właściwe dla korespondencji papierowej w świecie elektroniki". Zdaniem Millera urząd udowodnił, że "w polskiej administracji dokument elektroniczny może być podstawą w kontaktach klientów z urzędem".

Wojewoda podlaski Maciej Żywno podkreślał, że załatwianie niektórych typów spraw drogą elektroniczną jest szybsze, bardziej przejrzyste i tańsze niż w tradycyjnej formie papierowej, usprawnia też zarządzanie. "To nie jest zabawka, to jest bardzo poważne narzędzie, dzięki któremu mamy wgląd do jakości pracy naszych urzędników; bez biegania po szafach możemy w każdym momencie sprawdzić, jaka była historia danej sprawy, jak była prowadzona, jakie były decyzje" - mówił.

W Polsce interesanci urzędów od kilku lat mogą zgłaszać swoje sprawy do urzędów drogą elektroniczną. Taką możliwość dały wprowadzone ustawy o podpisie elektronicznym oraz ustawa o informatyzacji. Nie wszystkie jednak sprawy mogą być tą drogą załatwione w całości, ze względu na wiele przepisów szczególnych.

Jak mówił dziennikarzom Madejczyk, obecnie drogą elektroniczną prowadzonych jest w podlaskim urzędzie około 300 typów spraw - to połowa wszystkich typów spraw, którymi zajmuje się urząd wojewódzki w Białymstoku. (PAP)

kow/ pad/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)