Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jest porozumienie Komisji Wypadków Lotniczych i Prokuratury Generalnej

0
Podziel się:

Prokurator generalny Andrzej Seremet i przewodniczący Państwowej Komisji
Badania Wypadków Lotniczych Maciej Lasek podpisali w środę porozumienie o zasadach współpracy
prokuratury i komisji w razie wypadku lotniczego. Dotyczy ono m.in.dostępu do materiału dowodowego
i przekazywania informacji.

Prokurator generalny Andrzej Seremet i przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Maciej Lasek podpisali w środę porozumienie o zasadach współpracy prokuratury i komisji w razie wypadku lotniczego. Dotyczy ono m.in.dostępu do materiału dowodowego i przekazywania informacji.

Porozumienie reguluje zasady dostępu do miejsca zdarzenia lotniczego, do materiału dowodowego, wymiany materiałów, raportów i informacji, rozwiązywania konfliktów oraz szkoleń i wymiany doświadczeń. O porozumieniu między działającą przy resorcie infrastruktury i rozwoju komisją oraz prokuraturą poinformował w czwartek rano na Twitterze wydział informacji i kontaktu z mediami PG.

To pierwsze z porozumień prokuratora generalnego z państwowymi komisjami badania wypadków. Kolejne mają być podpisane z Komisją Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych, z Państwową Komisją Badania Wypadków Morskich oraz Urzędem Żeglugi Śródlądowej.

Porozumienie przewiduje, że prokuratura i komisja podczas badania wypadku lub zdarzenia lotniczego "działają równolegle i niezależnie z wzajemnym poszanowaniem kompetencji" nie utrudniając sobie pracy. Mają też natychmiastowy i równoprawny dostęp do miejsca zdarzenia lotniczego.

Prokuratura ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia komisji o zaistnieniu zdarzenia lotniczego, w porozumieniu podano telefon alarmowy w takich przypadkach - 500 233 233. Komisja natomiast ma obowiązek powiadomić prokuraturę, jeśli stwierdzi możliwość zaistnienia przestępstwa ściganego z urzędu.

Prokuratura zabezpiecza dowody dotyczące wypadku, ale na żądanie komisji udostępni je. Obie instytucje mają też prawo do równoczesnego wykonywania czynności na miejscu wypadku i mogą udzielać sobie wzajemnie pomocy przy jego dokumentowaniu.

Komisja zapewni prokuraturze dostęp do ekspertyz, oświadczeń osób, korespondencji między osobami mającymi związek z operacją statku powietrznego oraz medycznych lub prywatnych informacji dotyczących osób uczestniczących w zdarzeniu lotniczym. Prokuratura otrzyma też od komisji zapis pokładowych rejestratorów mowy, zapis nagrań instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego i ich kopii, opinii przekazanych komisji z analizy informacji, włącznie z zapisami rejestratorów pokładowych.

Porozumienie stanowi, że przed publikacją raportu końcowego komisja - w miarę możliwości - udostępni jego treść prokuraturze, a przed publikacją komunikatu dotyczącego badanego zdarzenia strony przekażą sobie wzajemnie jego treść.

Załącznikiem do porozumienia jest wykaz międzynarodowych i krajowych przepisów prawa dotyczących porozumienia. Strony porozumienia przynajmniej raz na dwa lata dokonają oceny jego funkcjonowania oraz wymienią opinie na temat współpracy - zapisano w dokumencie.

Jak poinformował wydział informacji porozumienie stanowi realizację rekomendacji Międzyresortowego Zespołu do Spraw Zagrożeń Terrorystycznych i jest efektem prac powołanego przez Seremeta w styczniu zespołu, w którego skład wchodzą prokuratorzy departamentów do spraw przestępczości zorganizowanej i korupcji, postępowania przygotowawczego, organizacji pracy, wizytacji i systemów informatycznych prokuratury oraz biura Prokuratora Generalnego. W pracach zespołu uczestniczą również zaproszeni przedstawiciele ministerstwa sprawiedliwości, okręgowej prokuratury wojskowej w Warszawie, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Komendy Głównej Policji, Żandarmerii Wojskowej oraz osoby reprezentujące właściwe państwowe komisje badania wypadków.

To zespół przyjął koncepcję opracowania odrębnych porozumień Prokuratora Generalnego z poszczególnymi komisjami i urzędem. Obowiązek ich zawarcia wynika z unijnego prawa dotyczącego badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im.(PAP)

ago/ bos/ mag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)