Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kanada: Dwujęzyczne dzieci mają lepsze wyniki w szkole

0
Podziel się:

Dwujęzyczne dzieci lepiej i szybciej się uczą - do takich wniosków doszła
grupa naukowców z torontońskiego uniwersytetu York. Dla rodziców to argument, by ich dzieci jak
najwcześniej zaczynały naukę języków.

Dwujęzyczne dzieci lepiej i szybciej się uczą - do takich wniosków doszła grupa naukowców z torontońskiego uniwersytetu York. Dla rodziców to argument, by ich dzieci jak najwcześniej zaczynały naukę języków.

Jak piszą w swoim artykule prof. Ellen Bialystok i prof. Raluca Barac (obie z wydziały psychologii York University) w najnowszym wydaniu internetowego pisma "Child Development" (Rozwój dziecka)
, dwujęzyczne dzieci lepiej mają rozwinięte rozumienie struktury języka, co jest ważne dla całego procesu kształcenia. Jak można przeczytać na stronach York University, dwujęzyczne dzieci lepiej sobie radzą z rozwiązywaniem stawianych przed nimi zadań, dotyczy to zarówno zadań językowych jak i nie związanych z umiejętnościami językowymi.

Badania, które stały się podstawą do sformułowania takich wniosków, były prowadzone w grupie ponad stu dzieci w wieku od 4 do 8 lat. Wszystkie pochodziły z Toronto, z podobnych środowisk i podobnych szkół, różniły je tylko języki, którymi się posługiwały. Psychologowie wybrali cztery grupy: dzieci mówiących wyłącznie po angielsku, dzieci dwujęzycznych mówiących po angielsku i francusku, mówiących po angielsku i hiszpańsku oraz mówiących po angielsku i chińsku.

Przed dziećmi postawiono zadania, sprawdzające ich umiejętności językowe oraz zdolność koncentracji uwagi. Dzieci z trzech dwujęzycznych grup były zawsze lepsze od dzieci mówiących tylko po angielsku. Najlepiej zaś w testach wypadały dzieci, których języki pochodzą z pokrewnych systemów językowych, czyli - w tym przypadku - indoeuropejskich.

Przy tym badania nad dziećmi i ich dwujęzycznością ważne są także dla dorosłych. Prof. Bialystok prowadziła już poprzednio badania nad dwujęzycznymi dorosłymi. Wynika z nich, że dwujęzyczność ma wpływ na zdrowie w starszym wieku, ponieważ pozwala zachować dobre zdolności poznawcze.

"Rosnąca liczba dowodów wskazuje, że swoista +rezerwa poznawcza+, która narasta dzięki włączaniu się w stymulujące rodzaje aktywności, może nie tylko polepszać zdolności poznawcze w ciągu życia, lecz także chroni przed objawami demencji w kontekście chorób neurologicznych takich jak Alzheimer (...). Osoby dwujęzyczne od młodości, u których w dorosłym życiu zdiagnozowano demencję, wykazują symptomy choroby średnio cztery lata później niż osoby władające tylko jednym językiem. To zaś ma olbrzymie implikacje dla publicznej opieki zdrowotnej" - podkreśliła Bialystok.

Z Toronto Anna Lach(PAP)

lach/ ro/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)