Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Katolicka Agencja Informacyjna ma już 15 lat

0
Podziel się:

Ponad 50 krajowych i zagranicznych
korespondentów, codzienny serwis informacyjny z życia Kościoła w
wersjach: tekstowej i dźwiękowej, serwisy fotograficzny i
internetowy oraz cotygodniowy biuletyn - Katolicka Agencja
Informacyjna, druga co do wielkości religijna agencja w Europie
obchodzi właśnie 15. rocznicę istnienia.

Ponad 50 krajowych i zagranicznych korespondentów, codzienny serwis informacyjny z życia Kościoła w wersjach: tekstowej i dźwiękowej, serwisy fotograficzny i internetowy oraz cotygodniowy biuletyn - Katolicka Agencja Informacyjna, druga co do wielkości religijna agencja w Europie obchodzi właśnie 15. rocznicę istnienia.

"Mnisi agencyjni w służbie nowej ewangelizacji. Myślę, że jest to najkrótsza definicja zespołu pracowników Katolickiej Agencji Informacyjnej" - powiedział podczas poniedziałkowych uroczystości w siedzibie Konferencji Episkopatu Polski prezes zarządu KAI Marcin Przeciszewski.

"Siedzimy przy komputerach przez 12 godzin dziennie, siedem dni w tygodniu (...), nikt z nas nie pracuje na własne nazwisko, na własną sławę, podpisujemy się wyłącznie skromnymi inicjałami, a jedynym sensem tej naszej mniszej pracy jest służba wszystkim państwu" - podkreślił Przeciszewski dodając, że taka definicja nie powinna być zaskakująca także dla "bratniej, najważniejszej w Polsce agencji - Polskiej Agencji Prasowej".

Wiceprzewodniczący zarządu KAI Tomasz Królak podkreślił, że KAI przywiązuje dużą wagę do tego by "ukazywać pełnię życia Kościoła, a nie tylko stanowisko jakiegoś partykularnego w nim środowiska". "Jednym z dowodów, że może się to udać jest fakt, iż z naszych serwisów korzystają w równej mierze (...) media o. Tadeusza Rydzyka, jak i te kierowane przez Adama Michnika. I to nas bardzo cieszy" - powiedział Królak.

Szefowie KAI podziękowali też za wspieranie jej działalności przez Konferencję Episkopatu Polski. "Dziękuję przede wszystkim za traktowanie pracowników Agencji, nie tylko grona dziennikarskiego, w sposób partnerski. Jest to dla nas niezwykle ważne, tym bardziej, że w Polsce rozpowszechniona, wręcz dominująca jest opinia, że tutejszy Kościół nie traktuje świeckich poważnie" - powiedział Przeciszewski, podkreślając, że "prawda jest inna". Przeciszewski ciepło wspominał też jednego z założycieli KAI, nieżyjącego już bpa Jana Chrapka.

Miłe słowa padły też ze strony Episkopatu pod adresem Agencji. Nuncjusz apostolski w Polsce abp Józef Kowalczyk przypomniał, że powołanie do życia KAI było wielkim wydarzeniem w życiu polskiego Kościoła. Podkreślił zasługi KAI w "tworzeniu nowej świadomości społecznej w Polsce" czy przygotowywaniu papieskich pielgrzymek.

Ciepło o KAI mówił też prymas Polski, kardynał Józef Glem, który przyznał wprawdzie, że początkowo był wobec KAI nieco sceptyczny, ponieważ "dosyć ryzykowne" wydawało mu się zawierzenie w tej materii świeckim. "Jak dotychczas mogę stwierdzić, że na tym zawierzeniu żeśmy źle nie wyszli" - podkreślił prymas.

Trudne początki KAI wspominał także przewodniczący Rady Programowej Agencji abp Józef Życiński przypominając, że niektórzy oceniali szanse przetrwania tego projektu przez góra dwa lata. Abp Życiński podkreślił też, że KAI jest dla niego wzorem środowiska, które zaprzeczyło stereotypowi, że nie istnieje środowisko katolickie nie deklarujące swoich sympatii politycznych.

KAI jest własnością Konferencji Episkopatu Polski, a jej powołanie w 1993 roku było - jak można przeczytać na stronie Agencji - odpowiedzią na kryzys relacji Kościół-media, jaki nastąpił po przełomie 1989 r.

Jednym z głównych celów działania Agencji jest zagwarantowanie dostępu do informacji religijnej oraz informowanie mediów o bieżącej działalności i stanowisku Kościoła. KAI ma ponad 150 odbiorców m.in. TVP, Polskie Radio, ogólnopolskie dzienniki.

Agencja ma stały gwarantowany czas w dziennikach Radia Watykańskiego, przygotowuje serwis dźwiękowy audioKAI, który dostarcza materiały dźwiękowe o Kościele w Polsce i na świecie. Z kolei serwis fotograficzny fotoKAI zawiera w bazie ponad 65 tys. zdjęć ukazujących życie religijne, społeczne i kulturalne oraz architekturę sakralną.

KAI prowadzi też serwis internetowy e.kai.pl., wydaje cotygodniowy biuletyn informacyjny "Wiadomości KAI", cotygodniową gazetę-plakat "Z życia Kościoła", publikuje informatory, np. "Kto jest kim w Kościele" oraz prowadzi działalność promocyjną Kościoła.

Kadrę zarządzającą agencji, jak i jej personel, w przeważającej większości stanowią ludzie świeccy. Prezesem zarządu jest Marcin Przeciszewski, a wiceprezesami: Tomasz Królak i o. Maciej Kociec.(PAP)

js/ wkr/ mhr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)