Organizatorzy Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (EKG) zapowiadają cykl konferencji gospodarczych w stolicach państw Europy centralnej, który ruszy jesienią br. Efektem spotkań mają być wnioski do debat przyszłorocznego Kongresu.
Jak mówił podczas środowego spotkania prasowego w Katowicach prezes przygotowującej Kongres Grupy PTWP Wojciech Kuśpik, celem organizatorów jest uczynienie z tego katowickiego wydarzenia największej, najbardziej opiniotwórczej i najważniejszej imprezy gospodarczej w Europie centralnej.
"Chcielibyśmy też, żeby kraje Europy centralnej odbierały tę imprezę jako ich wspólny projekt () i identyfikowały się z wnioskami, które tu się pojawiają" - zaznaczył Kuśpik.
Przypomniał, że w marcu tego roku - przed tegoroczną edycją wydarzenia - organizatorzy Kongresu przygotowali w polskiej ambasadzie w Pradze konferencję pod hasłem: "Relacje gospodarcze. Polska-Czechy".
W praskiej konferencji uczestniczyli m.in. wiceministrowie spraw zagranicznych, gospodarki i środowiska Republiki Czeskiej oraz reprezentacja polskiego rządu. Wśród omawianych tematów były: atrakcyjność inwestycyjna Europy centralnej, polityka energetyczno-klimatyczna UE, a także relacje gospodarcze, w tym wspólne projekty energetyczne Polski i Czech. Dodał, że było to największe polsko-czeskie spotkanie gospodarcze ostatnich kilku. "Od listopada tego roku planujemy cykl takich spotkań w stolicach krajów Europy centralnej i w Brukseli" - zapowiedział Kuśpik.
Wyjaśnił, że podczas odbywających się co kilka tygodni w stolicach europejskich konferencji organizatorzy zamierzają poruszać jeden z ważnych dla Europy tematów oraz omawiać współpracę gospodarczą między Polską a danym krajem. Na tej podstawie wypracowywane mają być wnioski do debaty podczas kolejnej edycji Kongresu.
Mówiąc o wnioskach z debat tegorocznego Kongresu Kuśpik ocenił, że widać radykalizację stanowisk. "W tym roku pojawiały się mocne słowa - również wiodących polityków i to nawet takich, którzy przyzwyczajali nas do daleko idącej dyplomacji. Pojawiały się hasła, że +to koniec złudzeń+, że +Europa musi się zmienić+, a nawet, że +Europa nie ma już szans na konkurencję z najszybciej rozwijającymi się gospodarkami+ () Podobny był głos ze strony biznesu, że +koniec gadania, czas działania+ czy, że +Europa nie poszła do przodu, tylko cały czas dyskutuje o tym samym+" - podkreślił prezes.
Kuśpik, pytany o potencjalną konkurencję dla katowickiego Kongresu, wymienił przede wszystkim Forum Ekonomiczne w Krynicy. Ocenił, że w Polsce jest miejsce najwyżej dla dwóch-trzech podobnych imprez obejmujących zasięgiem Europę centralną.
Tegoroczna, czwarta edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) odbyła się 14-16 maja w jedenastu miejscach na terenie Katowic. W 105 sesjach i debatach panelowych uczestniczyło 900 panelistów i 6 tys. osób z kraju i z zagranicy. Przy obsłudze Kongresu akredytowanych było 500 dziennikarzy.
Według danych Grupy PTWP wartość kampanii reklamowej EKG oszacowano na 5 mln zł. Liczba publikacji pokazujących miasto, region i kraj w kontekście wydarzenia sięgnęła 4 tys. A tzw. ekwiwalent reklamowy, czyli wskaźnik obrazujący kwotę, jaką należałoby wydać na reklamą o tej samej powierzchni i w tym samym czasie antenowym, wyliczono na ok. 25 mln zł.(PAP)
mtb/ amac/