Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Katowice: Lekarz i pacjent - badania nad komunikacją w ochronie zdrowia

0
Podziel się:

Obserwowanie rozmów lekarza z pacjentem w szpitalu i w przychodni
przyszpitalnej zakłada projekt badawczy "Komunikacja w ochronie zdrowia. Relacje lekarza z
pacjentem i ich uwarunkowania". Badania są realizowane w Katowicach; potrwają 3 lata.

Obserwowanie rozmów lekarza z pacjentem w szpitalu i w przychodni przyszpitalnej zakłada projekt badawczy "Komunikacja w ochronie zdrowia. Relacje lekarza z pacjentem i ich uwarunkowania". Badania są realizowane w Katowicach; potrwają 3 lata.

Projekt realizują wspólnie Uniwersytet Śląski w Katowicach oraz Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 5 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

"Fakotrabekulektomia, tracheotomia, uwulopalatofaryngoplastyka. Gdy przeciętny pacjent słyszy takie nazwy, zastanawia się zapewne, którędy jak najszybciej uciec ze szpitala. Zupełnie niepotrzebnie. Wystarczy, że lekarz cierpliwie i rzeczowo wyjaśni, o co chodzi. To wszystko wydaje się bardzo proste, ale tylko w teorii" - mówią eksperci z Uniwersytetu Śląskiego.

W trakcie trzyletnich badań przeprowadzone zostaną m.in. ankiety wśród lekarzy i pacjentów, badacze będą obserwować, jak przebiegają rozmowy lekarzy z pacjentami np. podczas wizyt przy łóżku pacjenta w szpitalu i spotkań z pacjentem w przychodni przyszpitalnej. "Będziemy również uczestniczyć w odprawach lekarzy, a także przysłuchiwać się, jak komunikują się między sobą" - powiedziała na wtorkowej konferencji prasowej prof. Jadwiga Stawnicka z Uniwersytetu Śląskiego.

Celem tych obserwacji będzie m.in. zbadanie sposobu komunikowania się pomiędzy lekarzem a pacjentem. "Chodzi też o to, aby wykazać pewne błędy, bariery komunikacyjne" - dodała Stawnicka.

Dr hab. nauk medycznych Ewa Mrukwa-Kominek, p.o. obowiązki dyrektora ds. lecznictwa w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym nr 5, uważa, że takie badania są potrzebne. "Taka ocena sposobu komunikacji jest cenna, żeby również lekarzom uświadomić, co można poprawić i co powinno się zmienić w tej komunikacji, żeby było lepiej; lepiej dla nas, lepiej dla pacjenta" - mówiła.

Efektem tych badań ma być publikacja poświęcona sposobom komunikowania się lekarza z pacjentem.(PAP)

ktp/ ura/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)