Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Katowice: Lotnisko zyskało pomoc nawigacyjną za ponad 3 mln zł

0
Podziel się:

Nową pomoc nawigacyjną, umożliwiającą podchodzenie samolotów do lądowania
także z przeciwnego niż dotąd kierunku, oddano w poniedziałek do użytku na lotnisku Katowice w
Pyrzowicach. Wartą ok. 3 mln zł inwestycję sfinansowała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Nową pomoc nawigacyjną, umożliwiającą podchodzenie samolotów do lądowania także z przeciwnego niż dotąd kierunku, oddano w poniedziałek do użytku na lotnisku Katowice w Pyrzowicach. Wartą ok. 3 mln zł inwestycję sfinansowała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

"Taka pomoc, odpowiednio umiejscowiona, pozwala obsłużyć nawigację podejścia na obydwa kierunki pasa. Gdy np. jest niesprzyjający wiatr, ale dość dobre warunki pogodowe, samolot nie musi lądować z wykorzystaniem ILS, ale może podchodzić na obydwa kierunki, wybierając najbardziej optymalny profil lotu" - wyjaśnił prezes Agencji Krzysztof Banaszek.

Na pomoc nawigacyjną D-VOR/DME składa się m.in. radiolatarnia kierunkowa oraz radioodległościomierz. "To zintegrowane urządzenie, które samo jedno zapewnia wystarczający sygnał do określenia pozycji samolotu" - dodał prezes.

Nowa radiolatarnia w komplecie z dalmierzem to system radiowy, który - dzięki specjalnym odbiornikom w samolocie - umożliwia pilotowi odczytanie namiaru prowadzącego do radiolatarni oraz podaje mu odległość do niej.

Przedstawiciele podkatowickiego lotniska wskazują, że lepsze oprzyrządowanie pomocniczego kierunku podejścia do lądowania ma duże znaczenie, ponieważ w związku ze zmieniającą się strukturą wiatrów, ten kierunek jest coraz częściej wykorzystywany operacyjnie.

Możliwość wyboru najdogodniejszego kierunku podejścia do lądowania ma także znaczenie ekonomiczne - każda kolejna minuta spędzona w powietrzu i bardziej skomplikowany profil lotu oznacza bowiem więcej zużytego paliwa i tym samym wyższe koszty.

Na głównym kierunku podstawową pomocą nawigacyjną pozostaje precyzyjny system ILS (Instrument Landing System). Od blisko czterech lat pyrzowickie lotnisko dysponuje nowym ILS-em, umożliwiającym lądowanie przy znikomej widoczności. Dzięki niemu port może przyjmować samoloty w trudnych warunkach pogodowych, a także obsługiwać więcej operacji lotniczych niż wcześniej.

Pyrzowicki ILS prowadzi od granicy zasięgu do wysokości 60 m nad płaszczyzną drogi startowej, przy widzialności poziomej 800 m i pionowej (czyli podstawie chmur) 60 m.

Prezes PAŻP zaznaczył, że nowa pomoc nawigacyjna w Pyrzowicach nie jest inwestycją związaną z mistrzostwami Euro 2012, ale wynika z potrzeb oraz perspektyw rozwoju podkatowickiego portu, który zamierza w tym roku odprawić ponad 2,8 mln pasażerów.

"Nowe urządzenie zostało posadowione w taki sposób, aby mogło być wykorzystywane również dla planowanej nowej drogi startowej na lotnisku Katowice" - zapewnił Banaszek. PAŻP planuje w przyszłości kolejne inwestycje, które pozwolą odpowiednio wyposażyć nowy pas w urządzenia nawigacyjne.

Nowa droga startowa ma powstać w Pyrzowicach w najbliższych latach. Wcześniej gotowe będą nowe płyty postojowe, drogi do kołowania samolotów oraz zaplecze techniczne. Natomiast w poniedziałek oficjalnie udostępniono pasażerom zmodernizowany i powiększony o tysiąc m kw. terminal A, gdzie odprawiani są podróżni wyjeżdżający poza strefę Schengen.(PAP)

mab/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)