Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Katowice: Wmurowanie kamienia węgielnego pod dworzec kolejowy

0
Podziel się:

Kamień węgielny pod nowy dworzec kolejowy oraz towarzyszące mu centrum
handlowo-usługowe wmurowano we wtorek w Katowicach.

Kamień węgielny pod nowy dworzec kolejowy oraz towarzyszące mu centrum handlowo-usługowe wmurowano we wtorek w Katowicach.

Zgodnie z aktualnymi planami, nowy katowicki dworzec kolejowy, którego głównym inwestorem jest firma Neinver Polska, ma być gotowy do maja 2012 r. Położony w jego podziemiach dworzec autobusowy zostanie oddany kilka tygodni później, a powstająca na placu Szewczyka przylegająca do dworca galeria handlowa - w drugim kwartale 2013 r.

W miejsce tradycyjnego kamienia węgielnego w fundamentach wschodniej części obiektu umieszczono specjalnie zabezpieczony twardy dysk, mieszczący skany dłoni ponad tysiąca mieszkańców Katowic i regionu. Skany zebrano podczas przeprowadzonej w piątek w centrum miasta akcji promocyjnej "Przyłóż rękę do budowy".

Wraz z twardym dyskiem w tzw. kapsule czasu znalazły się podpisany we wtorek akt erekcyjny, a także egzemplarze aktualnej prasy i monety - polskie oraz, z racji kraju, z którego pochodzi inwestor, hiszpańskie.

Jak powiedziała we wtorek dyrektor generalna Neinver Polska Barbara Topolska, inwestor śledzi starania Katowic o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. - czego jednym z wyrazów miały być ozdabiające uroczystość słoneczniki, będące też symbolem katowickiej kandydatury.

"Symboliczny wydaje nam się fakt, że jako firma z hiszpańskimi korzeniami inwestujemy i budujemy w centrum miasta, które ma szanse być w centrum uwagi całej Europy wraz z hiszpańskim miastem partnerskim" - wskazała dyrektor.

Według przedstawicieli Neinvera, wynajęto już ok. 60 proc. powierzchni handlowej w przyszłym centrum handlowym Galeria Katowicka. Galeria ma być otwarta w drugim kwartale 2013 r. - w podobnym terminie ma też ruszyć budowa towarzyszącego dworcowi i galerii budynku biurowego klasy A. Inwestor przygotowuje projekt aranżacji jego funkcji i wnętrz, wkrótce powinien ogłosić ofertę dotyczącą powierzchni.

Dyrektor kontraktu z ramienia głównego wykonawcy - firmy Strabag - Artur Szarwiło wyjaśnił we wtorek, że dotąd wykonano ok. 25 proc. robót ziemnych. Powstała już okalająca przyszłe fundamenty 890-metrowa tzw. ścianka szczelinowa, która m.in. zabezpiecza powstający kilkunastometrowy wykop przed zalewaniem wodą.

"Za dwa tygodnie rozpoczniemy prace fundamentowe, czyli zasadnicze prace związane ze stanem surowym obiektu. Teraz skupiamy się na pracach fundamentowych, będziemy powoli wychodzili w górę, ale to, co będzie widać powyżej zera, to na pewno początek przyszłego roku" - zaznaczył dyrektor kontraktu.

Jak dodał, płyta fundamentowa przyszłego obiektu będzie w całości gotowa w październiku tego roku. Budowa jest prowadzona w ten sposób, że na fragmentach istniejącej już płyty fundamentowej wykonawcy będą budować już podziemne kondygnacje, podczas gdy w innym miejscu nadal będą wykonywać płytę.

Umowa przewiduje m.in. budowę dworca kolejowego wraz z częścią handlową, budowę dworca autobusowego oraz przejazdu drogowego pod dworcem kolejowym, budowę pięciokondygnacyjnej galerii handlowej, wielopoziomowego parkingu podziemnego oraz wielosalowego kina. Łącznie powstać ma 200 tys. m kw. nowej powierzchni użytkowej, z czego 53 tys. m kw. zajmie Galeria Katowicka, a 7 tys. m kw. nowy dworzec kolejowy.

Na prowadzoną inwestycję zużytych zostanie ok. 115 tys. m sześc. betonu, czyli ponad 8 razy więcej niż przy budowie Stadionu Śląskiego, 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 300 km kabli. Z budowy wywiezionych zostanie 400 tys. m sześc. ziemi. Kontrakt z głównym wykonawcą - firmą Strabag - opiewa na 240 mln euro.(PAP)

mtb/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)