Po raz czwarty w Kielcach rusza w czwartek Kampania Białej Wstążki. W tym roku akcja poświęcona jest przemocy wobec osób starszych.
W czasie kampanii, która potrwa do 6 grudnia, osoby starsze doznające przemocy będą mogły uzyskać pomoc i poradę telefoniczną. Czynny będzie bezpłatny, całodobowy Miejski Telefon Zaufania - 19513.
Organizatorzy przygotowali m.in. zajęcia na temat przemocy w rodzinie w przedszkolach oraz w Klubach Seniora. Odbędzie się projekcja filmu "Pora umierać" Doroty Kędzierzawskiej. Przygotowano plakaty i ulotki z informacjami, gdzie osoby pokrzywdzone mogą znaleźć pomoc.
Kampanię aktywnie wspierają mistrzowie Polski w piłce ręcznej - zawodnicy VIVE Targi Kielce. Szczypiorniści podczas rozgrzewki przed meczem ligowym wystąpią w koszulkach z hasłem "Kocham, lubię, szanuję, nie biję".
Organizatorami kampanii są Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w˙Rodzinie i Urząd Miasta w Kielcach. W tym roku partnerem akcji jest Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego, który w czwartek organizuje konferencję naukową na temat przemocy wobec osób starszych. Uczelnia wyda publikację z pracami specjalistów z całej Polski na ten temat. Studenci opracują scenariusze zajęć profilaktycznych, a następnie przeprowadzą takie zajęcia w kieleckich szkołach.
"Badania ogólnopolskie wskazują, że tylko 16 proc. przemocy w stosunku do osób starszych jest identyfikowane, rozpoznawane, natomiast pozostałe 84 proc. - niestety, nie. Do przemocy najczęściej dochodzi w rodzinie, ale także w placówkach typu szpitale, domy pomocy społecznej, bardzo często również na ulicach" - powiedziała we wtorek na konferencji prasowej poświęconej kampanii prof. Bożena Matyjas, kierująca Zakładem Pedagogiki Społecznej uniwersytetu.
Według kierowniczki Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Grażyny Pisarczyk, statystyki mówią, że co druga osoba starsza jest dotknięta jakąś formą krzywdzenia, poniżania, a co trzeciej dotyka przemoc ze strony współmałżonków lub dzieci.
Kampania Białej Wstążki zainicjowana została w 1991 roku przez grupę mężczyzn w Kanadzie, w drugą rocznicę "masakry w Montrealu". 6 grudnia 1989 roku w budynku tamtejszej politechniki mężczyzna zastrzelił 14 kobiet i ranił 13 innych osób, ponieważ - jak tłumaczył - kobiety nie powinny kończyć studiów technicznych. Dwa lata po tych wydarzeniach przypięta na piersi biała wstążka stała się symbolem sprzeciwu mężczyzn wobec przemocy w stosunku do kobiet.
Obecnie kampania jest organizowana w ponad 50 krajach. Kielce są pierwszym miastem w Polsce, które włączyło się w nią trzy lata temu. Patronat honorowy nad kampanią objął prezydent Kielc Wojciech Lubawski oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. (PAP)
agn/ bno/