Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jerzy Malczyk
|

Kolej szerokotorowa pojedzie z Rosji do Austrii

0
Podziel się:

Rosja, Ukraina, Słowacja i Austria wydadzą na projekt około 5 miliardów dolarów.

Kolej szerokotorowa pojedzie z Rosji do Austrii
(w1.siemens.com)

Rosja, Ukraina, Słowacja i Austria powołały do życia spółkę, która zaprojektuje, zbuduje i będzie eksploatować szerokotorową linię kolejową łączącą Europę Środkową i Zachodnią z Rosją, przede wszystkim z jej Koleją Transsyberyjską.

Porozumienie o utworzeniu spółki podpisali szefowie kolei państwowych czterech krajów podczas trwającego w Soczi nad Morzem Czarnym dorocznego forum kolejowego _ Partnerstwo strategiczne 1520 _. 1520 mm to rozstaw szerokich torów.

Joint venture powstanie na bazie Breitspur Planungsgesellschaft mbH, spółki powołanej przez koleje austriackie OBB. Każda ze stron wniesie do jej kapitału po 1,5 mln euro. Środki te zostaną przeznaczone na przygotowanie studium wykonalności projektu. Dokument ten ma być opracowany do końca maja 2010 roku.

Wstępne porozumienie o budowie tej magistrali strony podpisały w kwietniu roku 2008 w Wiedniu. Planowana szerokotorowa linia kolejowa ma przebiegać przez Rosję, Ukrainę, Słowację i Austrię. Na Słowacji szerokie tory dochodzą już do Koszyc, 89 km od granicy z Ukrainą. Teraz zostaną przedłużone do Bratysławy, a stamtąd - do Wiednia. Długość nowego odcinka wyniesie 575 km.

Projekt przedsięwzięcia, mającego poparcie rządów czterech krajów, przewiduje też budowę wielkiego centrum logistycznego nad Dunajem.

Rosyjskie Koleje Żelazne (RŻD) szacują, że cała inwestycja pochłonie ok. 4-5 mld dolarów. Koszty zostaną rozłożone proporcjonalnie do długości odcinków w poszczególnych krajach. W takich samych proporcjach w przyszłości będą dzielone zyski z eksploatacji kolei.

Budowa ma ruszyć w 2010 roku. Udziałem w projekcie zainteresowane są także koleje niemieckie, a prezes RŻD Władimir Jakunin nie wyklucza, że w przyszłości mogą powstać odgałęzienia także do Europy Południowej - do regionu Morza Adriatyckiego.

W październiku 2007 roku Jakunin w rozmowie z PAP zauważył, że budowa kolei szerokotorowej do Wiednia nie wyklucza również urzeczywistnienia innych podobnych projektów w Europie Środkowej, w tym tego z wykorzystaniem szerokiego toru do polskiego Sławkowa.

Strona rosyjska nie ukrywa jednak, że inwestycja kolei rosyjskich, ukraińskich, słowackich i austriackich stanowi konkurencję wobec projektu uruchomienia w Sławkowie terminalu do odbioru kontenerów transportowanych Koleją Transsyberyjską z Azji do Europy. Do Sławkowa, leżącego 397 km od granicy z Ukrainą, dochodzi polska kolej szerokotorowa.

- _ Możliwe, że nakłady na ułożenie torów (na Słowacji i w Austrii) będą wyższe, jednak trasa omijająca terytorium Polski, nielojalnej wobec rosyjskich inicjatyw, wygląda atrakcyjniej z punktu widzenia ryzyka politycznego _ - pisał rosyjski _ Kommiersant _.

Rosja myśli także o budowie terminalu przeładunkowego dla kontenerów z Dalekiego Wschodu w Zahony, na granicy Węgier i Ukrainy. Propozycję taką stronie węgierskiej złożył w 2006 roku ówczesny prezydent Władimir Putin.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)