Notowania

afera podsłuchowa
10.07.2011 19:03

Kolejne aresztowania w sprawie podsłuchów?

Afera podsłuchowa w Wielkiej Brytanii nabiera coraz większego rozmachu. Będą zatrzymania kolejnych dziennikarzy, a cała sprawa może zachwiać brytyjskim rządem.

Podziel się
Dodaj komentarz
(www.CGPGrey.com/Flickr)

Scotland Yard, prowadzący dochodzenie w sprawie afery podsłuchowej w tabloidzie _ News of the World _, planuje aresztować dziewięciu dziennikarzy gazety i trzech policjantów - twierdzi tygodnik _ Sunday Times _, powołując się na doniesienia policyjne.

_ NotW _ ukazał się dziś po raz ostatni. Został zamknięty przez wydawcę News International, mimo że był dochodowy. Wychodził od 168 lat, a przez koncern mediów Ruperta Murdocha został przejęty w 1968 roku. Zwolniono dwustu dziennikarzy. Policja zabezpieczyła w redakcji komputery i inne materiały dowodowe.

Według _ Sunday Timesa _, należącego do tego samego koncernu prasowego co _ NotW _, sześciu dziennikarzy tabloidu, których policja chce przesłuchać, ochraniało Glenna Mulcaire'a - prywatnego detektywa zatrudnionego przez gazetę z gażą ponad 100 tysięcy funtów rocznie, który włamywał się do skrzynek głosowych.

Aresztowanie grozi także trzem innym dziennikarzom _ NotW _, którzy wiedzieli o działalności Mulcaire'a, oraz trzem policjantom, którzy mieli przyjmować łapówki w łącznej wysokości około 120 tysięcy funtów w zamian za przekazywanie gazecie tajnych wiadomości wykorzystywanych następnie w sensacyjnych doniesieniach prasowych.

Mulcaire został aresztowany i przesłuchany przez policję w piątek. Wśród sześciu dziennikarzy, którzy mieli go chronić, wymienia się m. in. Clive'a Goodmana, byłego dworskiego korespondenta _ NotW _, który w 2007 roku wraz z Mulcaire'm został skazany na karę kilku miesięcy pozbawienia wolności za podsłuchiwanie rozmów personelu dworu królewskiego.

Policyjne śledztwo z lat 2005-2007, które doprowadziło do skazania Mulcaire'a i Goodmana, obecnie uważane jest za niewystarczające. Policja ograniczyła się wówczas tylko do sprawy podsłuchiwania członków rodziny królewskiej. Asystent komisarza metropolitarnej policji John Yates wyraził w sobotę ubolewanie z tego powodu.

Stwierdził zarazem, że gdyby _ NotW _ w większym zakresie współpracował z policją, to do obecnego skandalu by nie doszło. Yates oskarżył gazetę o tuszowanie podsłuchów.

_ Sunday Times _ twierdzi, że w 2007 roku _ NotW _ prowadził własne dochodzenie w sprawie afery podsłuchowej, które ustaliło, że praktyka była szeroko rozpowszechniona. Ustalenia z tego dochodzenia przekazano policji dopiero teraz. Z kolei inna gazeta _ Mail on Sunday _ spekuluje, że powodem, dla którego policyjne dochodzenie w sprawie podsłuchów w _ NotW _ było prowadzone opieszale, było to, że kierujący nim inspektor Andy Hayman miał romans, a _ NotW _ miał potwierdzające to zdjęcia.

Wynikiem śledztwa pod nadzorem Haymana z lat 2005-2007 było stwierdzenie, że podsłuchy były odosobnionym przypadkiem, za który winę ponosi jeden reporter. Z perspektywy czasu widać, iż gdyby policja drążyła sprawę głębiej, to okazałoby się, że podsłuchy były prowadzone systematycznie i na dużą skalę.

Hayman odszedł ze służby w policji z końcem 2007 roku, gdy jego romans wyszedł na jaw. Znalazł zatrudnienie w _ Timesie _, który podobnie jak _ NotW _ należy do koncernu Murdocha.

Obecnie, gdy dzięki rewelacjom _ Guardiana _ okazało się, że ofiarami podsłuchów _ NotW _ były osoby prywatne, m. in. krewni żołnierzy poległych w Iraku i Afganistanie oraz ofiar głośnych mordów, premier David Cameron zarządził dwa dochodzenie. Jedno z nich ma zbadać rolę policji, a drugie etykę mediów i zalecić zmiany w systemie regulacji rynku mediów.

Niektórzy komentatorzy sądzą, że afera podsłuchowa może wywołać napięcia w koalicji rządzącej, ponieważ konserwatywny minister Jeremy Hunt zgodził się wstępnie na przejęcie przez koncern Murdocha telewizji BSkyB, a liberalny minister Vince Cable był temu zdecydowanie przeciwny. Niewykluczone, że ostateczna decyzja, która w tej sprawie ma zapaść w nadchodzącym tygodniu, zostanie opóźniona w razie zarządzenia dochodzenia.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/129/t26753.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/to;koniec;tabloidu;news;of;the;world;zegna;sie;z;czytelnikami,54,0,870198.html) To koniec tabloidu. "News of the world" żegna się z czytelnikami W Wielkiej Brytanii ukazał się dziś ostatni numer gazety ze 168-letnią tradycją. Rupert Murdoch zamknął ją po wybuchu afery podsłuchowej.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/117/t113525.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/brytyjski;tabloid;klamie;w;sprawie;podsluchow,60,0,869948.html) Brytyjski tabloid kłamie w sprawie podsłuchów? Wydawcy News of the World mogli wykasować ze swoich skrzynek e-maile maile dotyczące podsłuchów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/110/t96110.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/murdoch;moze;nie;dostac;telewizji;bskyb,253,0,869885.html) Murdoch może nie dostać telewizji BSkyB Skandal podsłuchowy w Wielkiej Brytanii zatacza coraz szersze kręgi. Sprawą zainteresował się nadzór rynku mediów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/0/t149248.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/cameron;sklada;obietnice;w;sprawie;tabloidu,30,0,868126.html) Cameron składa obietnicę w sprawie tabloidu Dwa specjalne dochodzenia wyjaśnią, jak i dlaczego doszło w Wielkiej Brytanii do skandalu podsłuchowego, którego głównym ośrodkiem był tabloid News of the World.
Tagi: afera podsłuchowa, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz