Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kolejowe spółki będą udziałowcami Euroterminalu Sławków

0
Podziel się:

Euroterminal Sławków, obsługujący m.in. przeładunki towarów
transportowanych z i na Wschód szerokim torem kolejowym, będzie spółką z udziałem m.in. dwóch
kolejowych firm: PKP Cargo i PKP LHS.

Euroterminal Sławków, obsługujący m.in. przeładunki towarów transportowanych z i na Wschód szerokim torem kolejowym, będzie spółką z udziałem m.in. dwóch kolejowych firm: PKP Cargo i PKP LHS.

Większościowym udziałowcem pozostanie dotychczasowy właściciel - Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach - wynika z informacji jej przedstawicieli.

Podpisanie aktu notarialnego, na mocy którego CZH aportem wniesie do spółki infrastrukturę euroterminalu, zaplanowano na najbliższy poniedziałek w Sławkowie. Wówczas też nastąpi podpisanie umowy inwestorskiej, zgodnie z którą do spółki przystąpią obie kolejowe firmy, wnosząc wkład gotówkowy. Szczegółów dotąd nie podano.

Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na Zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. W istniejącą tam infrastrukturę w ostatnich latach zainwestowano ponad 100 mln zł, m.in. ze środków UE. Planowane są kolejne inwestycje, m.in. budowa nowej platformy do przeładunku kontenerów, suwnicy i niezbędnych dróg. Także w tym zakresie właściciele obiektu liczą na unijne wsparcie.

Rozmowy na temat zaangażowania firm grupy PKP w terminal trwały kilka lat. Wcześniej planowano m.in., że kolej stanie się udziałowcem katowickiej CZH, należącej obecnie do Agencji Rozwoju Przemysłu i Skarbu Państwa. Ostatecznie firmy porozumiały się, co do utworzenia spółki z udziałem CZH i podmiotów z grupy PKP.

Spółka Euroterminal Sławków istnieje już od wiosny. Teraz wniesiony zostanie do niej majątek terminalu, jako wkład CZH. PKP Cargo (największy kolejowy przewoźnik towarowy) i PKP LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa - operator szerokiego toru od wschodniej granicy Polski do Sławkowa) opłacą swój udział gotówką.

Adam Bednarz z CZH zapewnia, że po zmianach organizacyjnych charakter terminalu nie zmieni się. "Nadal pozostanie on otwartym dla wszystkich podmiotów na rynku logistycznym terminalem. Jesteśmy przekonani, że kolejny etap rozwoju projektu będzie miał pozytywny wpływ na działanie krajowego systemu logistycznego" - uważa Bednarz.

Euroterminal specjalizuje się w przeładunkach kontenerów. Od początku roku do końca października wykonano tam blisko 88 tys. tego typu operacji, wobec 43,6 tys. w całym ubiegłym roku. Przeładowano w sumie blisko 145 tys. standardowych kontenerów (tzw. TEU). Po planowanych inwestycjach zdolności przeładunkowe terminalu mają wzrosnąć do ok. 400-500 tys. kontenerów rocznie. Obiekt ma stałe połączenia kolejowe z polskimi i niemieckimi portami oraz ośrodkami w Niemczech i na Ukrainie.(PAP)

mab/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)