Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Koniec 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego

0
Podziel się:

Większość jego żołnierzy będzie służyć w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego, która powstała w miejsce rozformowanej jednostki.

Koniec 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego
(www.wp.mil.pl)

Z końcem roku przestaje funkcjonować 36. specjalny pułk lotnictwa transportowego. Większość jego żołnierzy będzie służyć w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego, która powstała w miejsce rozformowanej jednostki.

Rozformowanie pułku i przekształcenie go w jednostkę wykorzystującą jedynie śmigłowce było pierwszą decyzją ogłoszoną po objęciu stanowiska ministra obrony przez Tomasza Siemoniaka.

_ - Podstawą rozformowania była niemożność bezpiecznego wykonywania zadań z uwagi na braki w sprzęcie: Jaki-40 były były wyeksploatowane, a jedyny, pozostały Tu-154 nie pozwalał na wykonywanie zadań transportowych i szkolenia _ - powiedział wiceminister obrony Czesław Mroczek.

_ - Z 320 żołnierzy - którzy służyli w pułku, gdy zapadła decyzja o rozformowaniu - 273 zostało zagospodarowanych w różnych jednostkach, większość - 216, w tym 21 pilotów - w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego utworzonej w miejsce pułku i 1. Bazy Lotniczej, która była logistycznym zabezpieczeniem pułku specjalnego _ - zapowiedział Mroczek.

47 żołnierzy odeszło do rezerwy; spośród nich 39 złożyło wypowiedzenia, pozostali zgodzili się na zwolnienia. Niektórzy odeszli do cywila, inni pozostają w dyspozycji dowódcy nowej jednostki. Czterej piloci przeszli do lotnictwa Marynarki Wojennej, dęblińskiej _ Szkoły Orląt _ i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.

Pozostali piloci i żołnierze służb inżynieryjnych przeszli do innych jednostek lotnictwa transportowego, taktycznego, szkolnego, do Dowództwa Sił Powietrznych i do Centrum Operacji Powietrznych. Choć obejmują stanowiska sztabowe, opracowano dla nich plany szkolenia lotniczego i treningów.

_ - Jesteśmy zadowoleni, że kapitał ludzki został zagospodarowany, staraliśmy się wykorzystać doświadczenie i uwzględniać interes tych ludzi _ - zapewnił Mroczek.

Nowa jednostka, nowe proceduryUroczyste zakończenie funkcjonowania 36. splt oraz 1. Bazy Lotniczej i początek działalności nowej jednostki pod dowództwem płk. pil. Sławomira Mąkosy odbędzie się 3 stycznia.

Nowa jednostka powołana w miejsce specpułku używa śmigłowców Mi-8 i Sokół. Jak powiedział wiceszef MON, zdecydowano, by kupić pięć kolejnych Sokołów, które zaspokoją potrzeby bazy, zanim zostanie rozstrzygnięty przetarg na nowy typ śmigłowca do transportu osób na najwyższych stanowiskach w państwie.

Mroczek, odpowiedzialny w MON za wypełnianie zaleceń komisji Millera, która badała katastrofę smoleńską, przypomniał, że wojsko - w tym specpułk - podjęło działania naprawcze jeszcze przed ogłoszeniem raportu tej komisji. A ponieważ błędy, na które wskazywał raport komisji, popełniano nie tylko w 36. splt, wnioski z raportu rozciągnięto na wszystkie jednostki lotnicze, wojsko dodało też własne zalecenia.

_ - Nowe procedury, poprawienie systemu szkolenia, szkolenia symulatorowe na każdy typ statku powietrznego to dorobek, z którego będzie czerpała nowa jednostka _ - powiedział wiceminister.

Jedna ze zmian dotyczy naboru pilotów-instruktorów. - _ Na etapie szkolenia w Dęblinie instruktorami zostawali młodzi piloci, niemal absolwenci, a powinni to być ludzie doświadczeni _ - powiedział Mroczek.

Nowa koncepcja MONMON opracowało też nową koncepcję inspektoratu bezpieczeństwa lotów. - _ Inspektorat będzie bezpośrednio odpowiadał za bezpieczeństwo, szkolenie i profilaktykę, ale nie będzie kontrolował. To on będzie kontrolowany przez podmiot zewnętrzny, który ma też sprawdzać prace personelu odpowiadającego za bezpieczeństwo lotów w dowództwach i jednostkach lotniczych _ - powiedział Mroczek. _ Uruchomiliśmy cały system sprawdzenia, jak zadania są zrealizowane _ - dodał.

Wypełnianiem zaleceń komisji Millera i dodatkowych rekomendacji zajmują się trzy zespoły. Oceniają one dotychczasowe i proponowane procedury zamawiania lotów, parametry techniczne stawiane samolotom i śmigłowcom do przewożenia VIP-ów oraz jakość szkolenia. Oceną prac tych zespołów zajmuje się inny zespół, w jego skład wchodzą eksperci cywilni, w tym dwie osoby, które należały do komisji badającej katastrofę smoleńską.

Termin wypełniania wszystkich zaleceń upływa z końcem przyszłego roku. Dotychczas zrealizowane m. in. te, które dotyczyły opracowania instrukcji współdziałania w załogach wieloosobowych i ustalenia nadzoru nad lotami międzynarodowymi.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/77/t99661.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/prokuratura;ujawnia;skale;przestepstw;w;wojsku,33,0,999713.html) Prokuratura ujawnia skalę przestępstw w armii Skarb Państwa stracił kilkaset milionów złotych - wynika z analizy Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Poznaniu.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/11/t190731.jpg ) ] (http://www.money.pl/emerytury/wiadomosci/artykul/reforma;emerytur;mundurowych;rzad;spotkal;sie;ze;zwiazkami,244,0,988148.html) Będzie protest mundurowych? "Nie wszystko jest przegrane" Związkowcy otrzymali od szefa MSW założenia reformy emerytalnej. Zobacz, które służby zareagowały na nie oburzeniem.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/181/t90549.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/blisko;6;tysiecy;zolnierzy;odeszlo;z;wojska;na;wlasna;prosbe,102,0,987238.html) Odchodzą z wojska. Tysiące żolnierzy Żołnierze, którzy odeszli ze służby od stycznia 2011 roku, kosztowali MON około 773 mln zł.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)