Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Konkurs European Language Label rozstrzygnięty

0
Podziel się:

Piętnaście projektów w dziedzinie nauczania języków obcych zostało
laureatami polskiej edycji konkursu European Language Label (ELL). W środowej uroczystości
wręczenia dyplomów uczestniczyła minister edukacji Katarzyna Hall.

Piętnaście projektów w dziedzinie nauczania języków obcych zostało laureatami polskiej edycji konkursu European Language Label (ELL). W środowej uroczystości wręczenia dyplomów uczestniczyła minister edukacji Katarzyna Hall.

Certyfikat European Language Label (Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków) przyznawany jest we wszystkich krajach uczestniczących w programie "Uczenie się przez całe życie" od 1998 roku. Celem konkursu jest upowszechnianie nowatorskich inicjatyw i rozwiązań w dziedzinie uczenia się języków obcych.

Obecna na środowej ceremonii rozdania nagród minister edukacji Katarzyna Hall powiedziała, że wśród nagrodzonych projektów szczególnie podobają jej się te adresowane do przedszkolaków, a zwłaszcza takie, które jednocześnie z nauką języka obcego kształtują inne umiejętności społeczne, takie jak korzystanie z internetu czy innych nowoczesnych technologii. "Różnorodność językowa w Europie jest wielkim bogactwem kulturowym związanym z odkrywaniem innych kultur. Ale, aby korzystać z tego bogactwa, uczestniczyć w kulturze, podejmować prace w innych krajach powinniśmy znać języki (...) Mnóstwo mamy do zrobienia w tej sprawie" - powiedziała Katarzyna Hall dodając, że nagrodzone projekty mogą i powinny być przykładem dla innych.

Komitet selekcyjny tegorocznej edycji konkursu European Language Label, pod przewodnictwem prof.Hanny Komorowskiej, przyznał certyfikaty ELL w trzech kategoriach: instytucjonalnej (wyróżnionych zostało 8 projektów), nauczycielskiej (6 projektów) oraz w kategorii "osoby indywidualnie uczące się języków obcych" (1 projekt).

Jak zauważył Mirosław Marczewski, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, z roku na rok w konkursie można zaobserwować coraz większą interdyscyplinarność zgłaszanych projektów: "Wyraźnie widać, że nauczanie języków obcych przestaje być domeną jedynie nauczycieli języków obcych. Jeśli chodzi o popularność samych języków - wciąż najwięcej jest projektów realizowanych w języku angielskim, niemieckim i francuskim. Przybywa jednak przedsięwzięć dotyczących języków rzadziej używanych i nauczanych, takich jak: hebrajski, japoński i czeczeński. Kolejna zmiana to częstsze wykorzystywanie technologii informacyjnych. Na poziomie przedszkola i szkoły podstawowej może to oznaczać porozumiewanie się w języku obcym przy pomocy Skype'a lub e-maila - powiedział Marczewski.

Zdaniem organizatorów, główną cechą wyróżniającą projekty nagrodzone w tegorocznej edycji jest umiejętne wykorzystywanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych w nauczaniu języków obcych, takich jak platformy moodle czy komunikatory internetowe. Takie są na przykład projekty nagrodzone w kategorii "nauczyciele w szkołach ponadgimnazjalnych": "Auf nach Berlin - międzykontynentalna, interaktywna współpraca na platformie moodle", projekt realizowany przez panią Justynę Sobotę w Liceum Ogólnokształcącym Towarzystwa Ewangelickiego w Cieszynie, czy projekt "www.czacki.moodle.waw.pl" realizowany w XXVII Liceum Ogólnokształcącym im Tadeusza Czackiego w Warszawie przez Marcina Stanowskiego.

Wśród nagrodzonych projektów są takie, które zachęcają do uczenia się języków obcych w każdym wieku, jak projekt "Opoczyńscy policjanci podbijają Europę" - integracyjne warsztaty językowe realizowane w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Drzewicy pod kierunkiem Anny Niemczyk-Więckowskiej, czy "Hippocampus Academy" - projekt realizowany w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowskie pod kierunkiem Sabiny Nowak. Doceniono też projekty skierowane do najmłodszych jak "Dni obcojęzyczne w każdym przedszkolu" realizowanym w punkcie przedszkolnym Akademia Małych Geniuszy w Poznaniu pod kierunkiem Anety Sadowskiej-Martyki czy też projekt "(Bardzo) Wczesna nauka języków obcych z misiem" realizowany w Przedszkolu Samorządowym nr 40 w Kielcach pod kierunkiem Joanny Karczewskiej i Izabeli Jaros.

Polsce konkurs ELL jest prowadzony przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji - Agencję Narodową programu "Uczenie się przez całe życie" oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.(PAP)

aszw/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)