Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Konsorcjum poszerzające Kanał Panamski grozi przerwaniem prac

0
Podziel się:

Międzynarodowe konsorcjum Grupo Unido, odpowiedzialne za
poszerzenie Kanału Panamskiego, przez który co roku przechodzi ok. 5 proc. światowego transportu
morskiego towarów, zagroziło, że wstrzyma prace budowlane, jeśli nie otrzyma dodatkowych 1,6 mld
dolarów.

Międzynarodowe konsorcjum Grupo Unido, odpowiedzialne za poszerzenie Kanału Panamskiego, przez który co roku przechodzi ok. 5 proc. światowego transportu morskiego towarów, zagroziło, że wstrzyma prace budowlane, jeśli nie otrzyma dodatkowych 1,6 mld dolarów.

Hiszpańska spółka Sacyr, która kieruje Grupo Unido (GUPC), poinformowała w czwartek, że "przystąpi do zawieszenia prac" budowlanych, jeśli Zarząd Kanału Panamskiego nie przekaże w ciągu 21 dni sumy 1,6 mld dolarów potrzebnych do pokrycia - jak to ujęto - "dodatkowych kosztów", które pojawiły się podczas robót.

Zarząd Kanału utrzymuje, że to firmy budowlane są odpowiedzialne za dodatkowe koszty.

W odpowiedzi na ultimatum GUPC prezydent Panamy Ricardo Martinelli Berrocal oświadczył, że uda się wkrótce do Hiszpanii i Włoch na rozmowy w celu rozwiązania sporu. Hiszpański i włoski rząd mają "moralny obowiązek", by pomóc rozwiązać spór, ponieważ to hiszpańska i włoska firma są zaangażowane w budowę - powiedział Martinelli. Dodał, że firma nie może tak "po prostu informować o przekroczeniu kosztów, gdy cena została ustalona" wcześniej.

Konsorcjum GUPC składa się z hiszpańskiej firmy Sacyr Vallehermoso, włoskiej Impregilo, a także belgijskiej Jan de Nul i panamskiej Constructora Urbana.

W środę wszystkie firmy poinformowały o "poważnych problemach finansowych projektu". Groźba dotycząca zawieszenia prac została źle przyjęta na rynkach; akcje Sacyr spadły w czwartek o ok. 9 proc.

Całkowity koszt inwestycji miał wynieść 5,25 mld dolarów. Celem rozpoczętej w 2007 r. rozbudowy jest podwojenie przepustowości tej jednej z najważniejszych dróg wodnych świata. Obecnie przez łączący Ocean Atlantycki z Pacyfikiem Kanał Panamski dziennie przepływa około 38 statków.

Projekt przewiduje stworzenie dwóch nowych systemów śluz (jednego od strony Atlantyku i drugiego od strony Oceanu Spokojnego), dzięki czemu przesmyk stanie się dostępny również dla kontenerowców Post-Panamax o maksymalnych gabarytach.

Ukończenie prac, najpierw przewidziane na październik 2014 r., czyli w setną rocznicę otwarcia obiektu, zostało przełożone na rok 2015.

Mający nieco ponad 80 km Kanał Panamski, do 1999 roku kontrolowany przez Stany Zjednoczone, jest jedną z głównych arterii transportowych świata. Obsługuje blisko 5 proc. światowego handlu. Kanał jest motorem gospodarki Panamy - 80 procent PKB tego czteromilionowego kraju ma związek z tą drogą wodną. (PAP)

cyk/

15409092 15408541 15409100 15410250 arch.

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)