Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Konsultacje społeczne w sprawie budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach

0
Podziel się:

W czwartek rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące planowanego
przebiegu kluczowej arterii drogowej w aglomeracji katowickiej - Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) -
na terenie Zabrza i Gliwic.

W czwartek rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące planowanego przebiegu kluczowej arterii drogowej w aglomeracji katowickiej - Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) - na terenie Zabrza i Gliwic.

DTŚ połączy Katowice z Gliwicami. Na razie istnieje 15,7 km trasy z Katowic do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza. Jesienią ub. roku rozpoczęła się budowa liczącego 4,8 km odcinka do centrum Zabrza, który ma być gotowy najpóźniej wiosną 2011 r. Na 2010/2011 r. planowane są pierwsze przetargi na budowę pozostałych odcinków w Zabrzu i w Gliwicach. Właśnie ich dotyczyć będą konsultacje.

Jak poinformował podczas środowej konferencji prasowej prezes spółki DTŚ SA, która jest inwestorem zastępczym inwestycji Ireneusz Maszczyk, warta "sto kilkadziesiąt tysięcy złotych" kampania ma rozstrzygnąć kwestie sporne i poinformować społeczność obu miast o inwestycji jeszcze na etapie planowania.

Chodzi przede wszystkim o przebieg planowanej DTŚ w Gliwicach. Grupa mieszkańców miasta protestuje przeciwko planowanemu jej poprowadzeniu przez śródmieście, śladem m.in. zasypanego Kanału Kłodnickiego. Ku takiemu wariantowi skłaniają się specjaliści, wskazując, że ta lokalizacja m.in. poprawiłaby komunikację z i do centrum Gliwic.

Podobnie jak na potrzeby dokumentacji środowiskowej, na potrzeby zaplanowanych na miesiąc konsultacji DTŚ SA przedstawiła cztery warianty przebiegu trasy przez Gliwice i dwa podwarianty pozostałych odcinków zabrzańskich. Trasa w Zabrzu nie powinna budzić poważniejszych wątpliwości, ponieważ ma przebiegać przez obszary niezabudowane.

Wszystkie warianty gliwickie zakładają bezkolizyjne doprowadzenie ruchu z istniejącej DTŚ do będącej północną obwodnicą miasta DK-88, zachowanie na całej trasie parametrów drogi głównej ruchu przyspieszonego oraz przekrój 2x3 (dwie jezdnie po trzy pasy) od Zabrza do ul. Kujawskiej, a potem 2x2 lub 1x4 (jedna jezdnia po dwa pasy w każdą stronę) do DK-88.

Pierwszy z wariantów dla Gliwic to pierwotnie proponowany odcinek 11,1 km od węzła z DK-88 w rejonie ul. Okulickiego przez centrum miasta - do powstającego w Zabrzu węzła przy ul. De Gaulle'a. Drugi wariant zakłada ten sam przebieg trasy z obniżeniem jej parametrów do 1x2 i kolizyjnymi skrzyżowaniami.

Trzeci wariant - długości ok. 10,8 km - proponuje przeprowadzenie trasy od DK-88 istniejącymi ulicami Toszecką, Śliwki, Świętojańską, Opolską, Franciszkańską i Robotniczą. Ostatnia propozycja zakłada całkowite ominięcie miasta od południa, co wydłużyłoby brakujący odcinek DTŚ do prawie 15,2 km.

Jak podkreślał Maszczyk, DTŚ SA nie jest zobowiązana prawem do prowadzenia podobnych konsultacji. To zadanie organu wydającego decyzję środowiskową, czyli Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ), który - po opublikowaniu dostarczonej przez inwestora dokumentacji m.in. w internecie - czeka na wnioski, a potem wydaje decyzję.

"Konsultacje zostaną przeprowadzone szerzej, niż zrobiłby to regionalny dyrektor ochrony środowiska" - mówił w środę prezes DTŚ SA, zaznaczając jednak, że będzie to tylko "zebranie opinii, nie negocjacje". Przygotowano już stronę internetową www.ikonsultacje-dts.pl zawierającą m.in. warianty tras, ich opis, dokumentację oraz wizualizacje.

Od 17 września do 16 października działać będą też punkty konsultacyjne - w Zabrzu w Urzędzie Miasta, a w Gliwicach w filii Gliwickiego Centrum Organizacji Pozarządowych. W obu tych miejscach odbędą się też spotkania ze specjalistami - w Gliwicach 5-8 października, a w Zabrzu 9 i 12 października; 8 i 12 będą one otwarte dla mieszkańców.

W internecie i w punktach konsultacyjnych dostępna będzie także ankieta, w której można wybrać preferowany wariant trasy i zawrzeć własne wnioski. Ankieta będzie zbierana do 16 października. Materiały ze spotkań i wnioski z ankiet zostaną zawarte w raportach, które mają być uwzględnione przy przygotowywaniu wniosku do RDOŚ.

Maszczyk zaznaczył, że jeśli RDOŚ wyda decyzję środowiskową do połowy 2010 r., pojawi się szansa, by w 2010 r. uzyskać też dokumentację projektową i pozwolenie na budowę, co pozwoliłoby rozpisać jeszcze w 2010 r. przetarg na budowę odcinków od węzła de Gaulle'a w Zabrzu do skrzyżowania DTŚ z budowaną już we wschodniej części Gliwic autostradą A1.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Połączy sześć miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego - lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.

Kwestia planowanej spornej lokalizacji DTŚ w centrum Gliwic to jeden z powodów - obok m.in. likwidacji komunikacji tramwajowej - przygotowywanego referendum ws. odwołania prezydenta miasta Zygmunta Frankiewicza. Grupa mieszkańców zebrała w tej sprawie ponad 15,5 tys. potrzebnych podpisów - referendum odbędzie się 8 listopada.

Główne źródło finansowania szacowanej na ponad 1 mld zł budowy 15,8 km części DTŚ w Zabrzu i Gliwicach to zaciągnięty przez budżet państwa kredyt z EBI - 160 mln euro. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. śląskiego. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.(PAP)

mtb/ bos/ bk/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)