Obraz Józefa Chełmońskiego "Trojka" będzie pokazywany od czwartku w Muzeum w Koszalinie (Zachodniopomorskie). Dzieło będzie prezentowane do 29 kwietnia br. Wypożyczono je z Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy.
Namalowane olejem na płótnie w 1875 r. dzieło, przedstawiające zimową scenę rodzajową z pędzonym po śniegu trójkonnym zaprzęgiem, będzie prezentowane w działającej od lipca 2010 r. Galerii Jednego Obrazu.
Zaplanowany na czwartek wernisaż zostanie połączony z wykładem opiekunki galerii Krystyny Rypniewskiej "Józef Chełmoński - mistrz polskiego krajobrazu".
"Trojka" będzie szóstym dziełem prezentowanym w koszalińskiej Galerii Jednego Obrazu, której celem jest przybliżenie zwiedzającym wybitnych dzieł polskich malarzy i sylwetek ich twórców. Dotychczas wystawiono tu: "Krajobraz poleski z łosiami" Juliana Fałata (1899), "Moją duszę", autoportret z dwiema siedzącymi kobietami Jacka Malczewskiego (1918), "Zaręczyny" Włodzimierza Tetmajera (1895), "Alchemika Sędziwoja i króla Zygmunta III" Jana Matejki (1867) oraz "Portret dzieci - Julian i Jan Dobrzańscy" Leona Wyczółkowskiego (1879-1880).
Józef Chełmoński (1849-1914) malarz i ilustrator, wybitny i najpopularniejszy przedstawiciel polskiego realizmu przełomu XIX i XX w. Miał dokonały warsztat rysunkowy i malarski. Uwieczniał malownicze krajobrazy, obrazki rodzajowe o tematyce wiejskiej i dynamiczne sceny polowań.
Malarstwa Chełmoński uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej i prywatnej pracowni Wojciecha Gersona, który wywarł na niego ogromny wpływ. "Co do udziału Gersona w mojej nauce i wyrobieniu wyobraźni o wysokim powołaniu artysty, to śmiało powiedzieć mogę, że jemu jednemu zawdzięczam wszystko" - pisał w jednym z listów do przyjaciela.
Studiował również w Monachium. Jego prace zyskały duże uznanie w Paryżu, gdzie współpracował jako ilustrator z pismem "Le Monde Illustre". Po powrocie w 1887 r. do Polski najpierw zamieszkał w Warszawie, potem kupił dworek w Kuklówce na Mazowszu, gdzie mieszkał do śmierci.
Chełmoński nie ulegał modom w malarstwie, przez co jego realistyczna twórczość stała się jednym z symboli narodowego mitu polskości. (PAP)
sibi/ hes/