Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Koszt realizacji specustawy dot. podwykonawców to ok. 100-110 mln zł

0
Podziel się:

Ok. 100-110 mln zł wyniosą koszty zrealizowania ustawy, która ma pomóc
uregulować płatności wobec podwykonawców pracujących przy budowie autostrad - oszacował w czwartek
wiceminister transportu Maciej Jankowski podczas debaty nad ustawą w Senacie.

Ok. 100-110 mln zł wyniosą koszty zrealizowania ustawy, która ma pomóc uregulować płatności wobec podwykonawców pracujących przy budowie autostrad - oszacował w czwartek wiceminister transportu Maciej Jankowski podczas debaty nad ustawą w Senacie.

Jankowski ocenił, że te koszty stanowią niewielki procent realizowanych w Polsce inwestycji drogowych, które mają wartość 8 mld zł. Przypomniał, że ustawa dotyczy głównie podwykonawców pracujących przy budowie autostrad A1, A2 i A4, ale także usługodawców i dostawców. Podwykonawcy pracujący tylko przy jednym z odcinków A2 między Strykowem a Konotopą szacują swoje roszczenia na ok. 40 mln zł.

Wiceminister odniósł się także do zastrzeżeń senatorów dotyczących zgodności ustawy z konstytucją i z prawem unijnym. Senator niezależny Włodzimierz Cimoszewicz pytał, czy nowe przepisy są zgodne z ustawą zasadniczą, ponieważ nie uwzględniają dużych przedsiębiorstw - tylko małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa. Jankowski odpowiadał, że małe firmy mają mniejsze możliwości niż duże, a więc często w przepisach przyznaje się im pewne preferencje.

Marszałek Senatu Bogdan Borusewicz powołał się natomiast na opinię Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w której wyrażono obawę, że płacenie podwykonawcom pieniędzmi z Krajowego Funduszu Drogowego - co zakłada ustawa - może być uznane za niedozwoloną w Unii pomoc publiczną.

Wiceminister przyznał, że takie ryzyko rzeczywiście istnieje. "Uznaliśmy jednak, że w tym przypadku warto je podjąć, ponieważ sytuacja jest dramatyczna" - powiedział, odnosząc się do kłopotów firm podwykonawczych, którym często grozi bankructwo. Wyjaśnił także, że zapłacenie przedsiębiorcom z funduszu drogowego nie będzie - zdaniem resortu - pomocą publiczną, a raczej pożyczką - ponieważ Skarb Państwa będzie odzyskiwał pieniądze od wykonawców, którzy nie zapłacili.

Senacka Komisja Gospodarki Narodowej wniosła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

"Zdecydowaliśmy się przegłosować tę ustawę, która dotarła do nas z Sejmu, bez poprawek. (...) W ten sposób zostanie skrócona droga (legislacyjna - PAP) i zostanie to przekazane do podpisu do pana prezydenta" - powiedział senator Stanisław Iwan (PO) z komisji gospodarki na briefingu przed posiedzeniem Senatu.

Senator Grzegorz Czelej (PiS) powiedział natomiast, że ustawa wychodzi naprzeciw tragedii tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw. "Tym firmom potrzebna jest natychmiastowa pomoc. Jako klub Prawa i Sprawiedliwości nie będziemy sprzeciwiać się tej ustawie. Popieramy ją" - zaznaczył.

Sejm uchwalił ustawę 28 czerwca. Nowe przepisy mają na celu umożliwienie dokonania spłaty należności przedsiębiorców za prace, wynikające z realizacji zleconych przez GDDKiA zamówień publicznych. Przedsiębiorcy, których prace zostały wykonane i odebrane, będą mogli otrzymać za nie zapłatę nawet w sytuacji, gdy wykonawca będzie unikał dokonania płatności bądź zostanie postawiony w stan upadłości. (PAP)

her/ luo/ je/ as/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)