Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kraków: Miasto chce kary umownej za opóźnienie inwestycji

0
Podziel się:

Według inwestora, 1 mln 89 tys. zł kary powinien zapłacić wykonawca za
opóźnienie przy przebudowie Ronda Ofiar Katynia w Krakowie. Ten newralgiczny dla ruchu w mieście,
trzypoziomowy węzeł drogowy został ostatecznie oddany do użytku w połowie listopada.

Według inwestora, 1 mln 89 tys. zł kary powinien zapłacić wykonawca za opóźnienie przy przebudowie Ronda Ofiar Katynia w Krakowie. Ten newralgiczny dla ruchu w mieście, trzypoziomowy węzeł drogowy został ostatecznie oddany do użytku w połowie listopada.

Pierwotnie planowano, że inwestycja realizowana przez firmę Radko zakończy się w grudniu 2010 r. Później kilkakrotnie podpisywano aneksy do umowy z wykonawcą przesuwające ten termin. Poślizg argumentowano m.in. przedłużającymi się, niezależnymi od miasta, procedurami pozyskania działek, niekorzystną dla robót ziemnych pogodą - intensywnymi opadami deszczu oraz dużo bardziej niż się spodziewano grząskim gruntem, na którym miał powstać tunel pod rondem.

"Przyjęliśmy za zasadne część argumentów wykonawcy, który tłumaczył opóźnienie m.in. kłopotami z uzyskaniem działek, ulewami i grząskim gruntem. Ale uznaliśmy, że nie ma usprawiedliwienia dla dziewięciu dni zwłoki w realizacji inwestycji i naliczyliśmy firmie kary zgodne z umową - po 121 tys. zł za każdy dzień" - powiedział w środę PAP rzecznik krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Jacek Bartlewicz.

Umowa przewidywała możliwość naliczania kar w przypadku opóźnień - w wysokości 0,1 proc. "kwoty wynagrodzenia" za każdy dzień zwłoki.

Dyrektor generalny spółki Radko Wojciech Marasik poinformował PAP, że obecnie trwają rozliczenia końcowe pomiędzy wykonawcą i inwestorem i o ewentualnych roszczeniach strony będą mogły rozmawiać po ich zakończeniu. Dodał, że Radko złożyło we wrześniu "zasadne roszczenie terminowe". Jak ustaliła PAP chodziło o przesunięcie terminu zakończenia robót na 30 października, ZIKiT w aneksie do umowy zgodził się na 15 października.

"Do dzisiaj Radko nie otrzymało oficjalnego stanowiska inwestora w sprawie ewentualnych kar. Jeżeli otrzymamy takowe, będziemy analizowali argumenty za nim stojące w kontekście złożonego przez nas roszczenia terminowego. Obecnie musielibyśmy odnosić się do faktów medialnych, które mogą odbiegać od intencji inwestora, a to nie mieści się w standardach naszej firmy" - podkreślił Marasik.

Jak zapewnił, Radko jest firmą realizującą projekty kilkukrotnie większe niż przebudowa Ronda Ofiar Katynia i mniej lub bardziej korzystne rozliczenia nie wpłyną niekorzystnie na sytuację finansową spółki.

Przebudowa ronda Ofiar Katynia była jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Realizowane od wiosny 2010 roku przedsięwzięcie kosztowało 121 mln zł. Miasto uzyskało na nią 17 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej oraz 10 mln zł z rezerwy budżetu państwa. Wykonawcą była firma Radko współpracująca z firmą Punj Lloyd Ltd. z Indii. Po przebudowie powstał trzypoziomowy węzeł drogowy z 420-metrową estakadą nad rondem i tunelem pod rondem. (PAP)

wos/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)