Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kraków: Otwarto publiczny podziemny parking

0
Podziel się:

Pierwszy w Polsce publiczny parking podziemny, zbudowany w systemie koncesji
udzielanej przez gminę prywatnemu inwestorowi, został w środę otwarty w centrum Krakowa. Koszt
budowy dwupoziomowego obiektu na 600 samochodów wyniósł ponad 78 mln zł.

Pierwszy w Polsce publiczny parking podziemny, zbudowany w systemie koncesji udzielanej przez gminę prywatnemu inwestorowi, został w środę otwarty w centrum Krakowa. Koszt budowy dwupoziomowego obiektu na 600 samochodów wyniósł ponad 78 mln zł.

Parking powstał pod placem na Groblach u Stóp Wzgórza Wawelskiego. Na zlecenie władz miasta zbudowała go - za własne pieniądze - hiszpańska firma ASCAN, która w zamian otrzymała 70-letnią koncesję na eksploatację i pobieranie opłat od kierowców korzystających z obiektu.

"To jest pierwszy w Polsce parking zbudowany w oparciu o tzw. koncesję budowlaną, to znaczy miasto dało grunt, a prywatny inwestor wybudował ten parking w zamian za użytkowanie go przez określoną ilość lat" - wyjaśnił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Jak podkreślił, przyznając koncesję miasto postawiło pewne warunki: chodziło przede wszystkim, żeby odbudować całą infrastrukturę nad parkingiem, gdzie wcześniej były zaniedbane boiska szkolne. Obecnie jest tam nowoczesny mały stadion, z szatniami i zapleczem sanitarnym. Będzie on użytkowany przez młodzież.

"Do tego typu rozwiązania przygotowują się inne samorządy w Polsce, które zwróciły się do władz Krakowa o udostępnienie dokumentacji dotyczącej przygotowania takiej inwestycji" - poinformował Majchrowski.

Miasto, aby skłonić kierowców do korzystania z podziemnego parkingu, wprowadzi od czwartku nową organizację ruchu w rejonie obiektu. Zlikwidowana zostanie większość miejsc parkingowych na ulicach. Decyzja ta wzbudziła niepokój mieszkańców ulic przylegających do parkingu, którzy uważają, że 700 zł opłaty miesięcznej za parking jest nie do przyjęcia. W środę pikietowali oni przed wjazdem do obiektu.

Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Joanna Niedziałkowska poinformowała dziennikarzy, że zarządca dróg przygotuje projekt uchwały przekwalifikującej przyległe ulice: pl. Na Groblach, Tenczyńską i Tarłowską z drogi publicznej na drogę wewnętrzną. Dzięki temu będą mogli tam parkować tylko mieszkańcy, a wszyscy inni powinni skorzystać z podziemnego parkingu.

Parking pod placem na Groblach to pierwsza z kilku podobnych inwestycji planowanych przez władze miasta. Kraków szuka prywatnych partnerów do budowy publicznych podziemnych parkingów koło Muzeum Narodowego przy ulicy 3 Maja, pod pl. Biskupim, w rejonie skrzyżowania ulic Dietla i Starowiślnej oraz koło Nowego Kleparza. Naziemny parking miałby powstać koło hali "Korony" w Podgórzu. (PAP)

rgr/ bos/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)